Oplanerat flytt!

Det har varit en innehållsrikt vår och sommar så långt. Vädret har varit helt fantastiskt med mycket sol och värme, men tyvärr har möjligheten för att segla varit begränsat. Eva arbetar varannan helg och lediga helger har gått åt till att fixa båten, röja och städa huset inför uthyrning. Vi har bara fått uthyrt ett par veckor men vad skönt det att röja för tanken finns hela tiden närvarande, att vi ska sälja inom kort. En dag för ca 2 veckor sedan åkte vi ner till båten för att bada och mysa, vi åkte aldri hem igen…nu bor vi i båten och stormtrivs! Gott tecken! Joakim simmar varje morgon vid 5 tiden och duschar i vattenslangen på bryggan, något kallt men uppfriskande tycker han. Eva är en badkruka, nöjer sig med en kattevask på morgonen och ett eller fler bad i havet efter eller före jobb. Vattenslangen som ligger längs bryggan är svart så utpå förmiddagen är det varmt och skönt vatten att duscha i.

Arbetet med båten går framåt. Vi har funderat en del på el försörjningen. Nu när vi bor i båten ser man ju lättare vad som går åt. Vi har märkt att med så lite vind som det varit klarar vi inte riktigt med bara solpaneler att försörja oss med el. Vi räknar med att när vi ska segla över atlanten så går vi med vinden och då ger inte vindgeneratorn mycket el. Joakim hittade av en slump en släpgenerator på blocket. Han ringde tidigt på morgonen för han ville vara först, vi hade missat en annan för den blev såld så fort, men inget svar. Han skickade ett sms och vid nio på morgonen ringde säljaren upp och generatorn var kvar! Joakim slängde sig i bilen och sträckkörde…till Nacka! Jo han var visst inom drive true, McDonalds, på vägen. Sent på kvällen kom den lyckliga karlen hem och nästa dag när Eva kom hem från jobbet var släpgeneratorn på plats. Autopiloten är inkopplat men inte kalibrerat så det måste göras på nästa tur ut på sjön.

Det har blivit ganska lyxigt i båten nu, varmvatten utan att behöva värma på gasolspisen, alla lampor fungerar, ledbelysning, och nu är radion kopplat med.

När det gäller mat och matens hållbarhet så är det lite annorlunda från land. Grönsaker ruttnar väldigt fort, lök och citron/lime håller länge. Även potatis kan man förvara länge om man förvarar dom mörkt, torrt och så svalt man kan utan att ha dom i kylen. Vi som har varit veckohandlare, för vi tycker det så tråkigt att handla, har blivit varannandagshandlare.