Segel upp!

Idag är det våran 2 åriga bröllopsdag, den ska vi fira till havs.

I morse gick vi upp vid 7, skönt att sova tills man vaknar utan att bli väckt av väckarklockan. Efter frukost pysslade vi med det sista innan det var dags att släppa tamparna från bryggan. Enligt väderrapporten skulle det bara blåsa runt 4 m/s, men otålig som vi är så gav vi oss av. När vi kom utanför väderöarna dog vinden helt och mycket sjö var det. Joakim som var nere och skrev i loggboken blev lite uggen så han la sig för att blunda en stund. Sen var han pigg igen. Eva satt vakt uppe i sittbrunnen. När Joakim vilat klart gick Eva ner och lagade mat, det tog inte långa stunden så blev hon med uggen, men riset skulle kokas klart och kikärtgrytan skulle bli varm så det var bara att stirra ut fönstret mot horisonten. När maten var klar åt vi i sittbrunnen, då släppte illamåendet. Vi beslöt oss för att gå närmare kusten så vi fick tillbaka sjöbrisen, vi starta motorn och tuffa in mot land. När vi kom närmare land fick vi ca 4 m/s igen och vi kunde åter segla. Vi hittade en jättefin vik vid Getryggen som vi ankrade upp i. Där blev det en landaröl och fiskspöna fick se dagsljus. I morgon ska vi göra ett nytt försök att ta oss över till Norge. Det ska blåsa lite mer på morgon och förmiddag så det blir till att gå upp tidigt.