Lite mer vind än önskad…

Idag startade dagen vid halv sex för halva besättningen och halv sju för den andra hälften. Vissa är lite segare än andra. Vid sju var vi på väg som planerat och vi kunde segla ett par timmar innan vinden dog. Vi visste att vi var tvungen att gå inomskärs senare på dagen då vinden skulle öka till 10-12 m/s och vrida så vi skulle få kryssa mot vinden. Det inte så kul att kryssa i stark vind, det är mycket behagligare att gå med vinden när det blåser ordentligt. Under tiden vi seglade så passade vi på att fiska. Vi fick 4 fina makrillar innan vinden dog och vi fick starta motorn. Det tog ca en timma så fick vi fin seglarvind igen, 5-6 m/s. Vi fick kryssa men kunde segla långa ben då vinden vred till våran fördel. När vi närmade oss Kristiansand blev det plötsligt ökad vindstyrka. Joakim kröp fram på däck och vi fick reva storen med två rev, genuan drog vi in två rev den med, men det lutade lika mycket och vågorna växte sig stora på rekordtid. Det blev besvärligt att ta sig fram via kryssen, vinden tjöt i öronen och mätaren visade över 13 m/s. Vi beslöt oss för att försöka gå närmare kusten för enligt väderappen skulle det blåsa 8-10 och inte så stora vågor. Vi seglade in mot Lillesand, beslöt oss för att prova våra nya stormsegel. Passande att öva på att sätta dom när det blåste rejält och inte så stora vågor. Vi fick bytt segel och vänd Amiga och ut igen. Det blev betydligare lugnare i båten men vi bestämde oss för att inte utmana ödet så vi vände tillbaka till kusten. Vi hade hittat en fin vik på sjökortet som vi var nyfikna på. När vi kom in mellan öarna blev det helt lugnt på havet, vinden gav sig och det var mycket båtar med lättklädda människor i. Och där kom vi med byxor, vindjackor och rufsigt hår. Vi bytte på att styra skutan så vi kunde få bytt kläder för det blev väldigt varmt. Vi gick in en liten fjord med väldig vackert landskap, på ett ställe var det inte bredare än att två båtar kunde mötas. Sen bredde fjorden ut sig lite tills vi kom till en vik som det låg flera båtar i, där släppte vi ner ankaret, bytte till badkläder och hoppade i vattnet. Jösses vad det var skönt! Badade länge, simmade och dök, sen pumpade vi upp dingen och tog oss en tur runt en av alla små öar som är här. Joakim stekte pannkakor som smakade himmelskt. Sen blev det mera bad innan det var dags att sätta sig och planera morgondagen över ett glas vin. Senare på kvällen stekte vi makrill och kokade potatis, vi har det väldigt lyxigt tycker vi. Inte på saker men på upplevelser. Vi träffar många trevliga människor, vi njuter varje stund av vår lediga tid tillsammans. Givetvis saknar vi barnen, tänker på nära och kära, men 5 veckor går så himla fort. Snart ses vi igen 😍😘

En fin start på dagen.

En magisk morgon.

Vi seglar in mot kusten efter vi provat stormfocken.

Fina fisken!

2 reaktioner till “Lite mer vind än önskad…

1. Härligt att kunna följa er både på havet o på bloggen. Det ser fint ut på alla härliga bilder.Kram på er.