En långsegling med flyt…

Allt är spännande när man är på sin första långsegling, första natten var givetvis väldig spännande. Dimman låg tjock runt oss, vinden dog helt och seglen bara stod och slog. För att minska slitaget på seglen drog vi in genuan och drog in storen till mitten på båten, vi gick för motor och storen hjälper till så att båten inte rullar så mycket i gammal sjö. Vi gick vaktbyte under natten. Morgonen var lika grå som kvällen, men vinden kom tillbaka. Det blev regn på förmiddagen men dimman försvann, ut på dagen kom solen tillbaka. Vi hade fina vindar fram mot eftermiddagen då dog vinden igen. Vi fick starta motorn igen. Våran lilla fripassagerare, duvan, blev skrämd när Joakim gick fram på däck för att reva seglen. Vi blev båda överraskad, för vi trodde den flugit iväg för länge sedan. Hoppas den klarade sig, det blev en lång färd för den till land.

Under andra natten dök första oljeplattform upp, det var som att segla förbi en liten upplyst stad. Havet låg spegelblankt och det var nästan fullmåne, en magisk natt. Under natten fick vi ropa upp ett lastfartyg på VHF’en, han gick förbi oss skrämmande nära.

Plötsligt och bara under några sekunder blev den stjärnklara himlen upplyst av att en meteorit föll ner. Ett häftigt ögonblick som satt sig i minnet.

Det är otroligt bra med VHF och AIS. VHF’en använder vi till att prata med närliggande fartyg, få väderinformation och vädervarningar. AIS’en hjälper oss att se andra fartyg som också har AIS. Den ger oss information om andra fartyg, deras färdväg och fart. Dom kan även se oss, och hur vi rör oss, vilken typ av båt vi har. Det var mycket trafik runt plattformerna men det var inte svårt att navigera just för vi hade AIS.

Vi gick för motor helt till onsdag förmiddag, då vi fick en lätt vind. Vi hissade spinnacker och gjorde god fart med den ett par timmar. Vinden ökade på och vi seglade mellan oljeplattformerna. När vi lämnade oljeplattformerna hade vi hela havet för oss själva, vi låg på kryssen under många timmar och havet var platt bortsett från höga härliga dyningar, himlen var klarblå och solen värmde skönt.

På kvällen fick vi en vädervarning på VHF’en, en kuling var på väg. Vi hade vind rakt bakifrån, plattläns, men vinden gav ingen tryck i seglen så vi beslöt att vi startade motorn igen för att hinna i hamn innan kulingen kom. Allt var lugnt under natten. När vi såg Shetlandsöarna hade vinden ökad i styrka och vi hissade segel igen. Vi fick slör, vind snett bakifrån, hela vägen in i hamn. Vi hade god fart, tidvatten, vind och vågor, hjälpte oss fram. När vi kom i skydd för vågorna friskade vinden i rejält. Vi hade som mest 21,8 m/s i vindstyrka, och som tur var det medvind. Det kändes som vi blev kastad in mot hamn men på ett skönt sätt. Vilken härlig segling. Shetland låg där mitt framför oss, grön, badande i solsken, vacker. Öns fina stenhus kastade oss hundra år tillbaka i tiden kändes det som. En sådan fantastisk känsla att vara här! Folket här är så gästvänliga och trevliga. När vi var ute på promenad stannade en äldre herre oss och frågade var vi kom ifrån, han berättade att han hade bott i Lerwick i åtta år och ville höra vart vi kom från. Kan ju säga att han visste mycket om svensk fotboll och vi fick lära oss lite om det.

I duschen var det en automat som ville ha pund och det hade vi ju givetvis inte, vi hade ju precis anlänt. Joakim gick till närmsta butik för att med hjälp av kortet växla till sig några pund. Damen i kassan hade ingen kortläsare så hon gav Joakim två pund ur egen plånbok. Vi duschade varmt och skönt och gick direkt till ATM automaten för att ta ut pund så vi kunde betala tillbaka.

Vi träffade även på två män från Minnesota som hade seglat hit. Vi pratade och delade erfarenheter, eller mera att dom delade sina erfareheter. Dom hade seglat från USA till Shetland, nu var dom på väg till Göteborg, sedan Oslo och vidare upp till Lofoten för att sedan vända och segla ner till Nederländerna. Just nu gick dom bara och väntade på bättre väder. Dom tänkte segla ner till Fair Isle för att stanna någon dag och sedan till Skottland, precis samma rutt som vi tänkte. Det ser ut att bli ett väderfönster på söndag så kanske vi slår följe till Fair Isle.

Jag vill berätta lite om hur vi mådde och hade det under överfarten till Shetland. Vi började våra 4 timmars vakter på morgonen kl. 8.00, den som hade frivakt fram till 12 lagade lunch så att den som gick av fick mat innan vila och diskade innan nästa vakt. Sen hade vi vakt mellan 12 och 14 och nästa vakt var mellan 14 och 16. Sedan började våra 4 timmars vakter igen. Således bytte vi dygnsvakten så vi slapp att gå samma vakter alla dygn.

Det fungerade alldeles utmärkt.

För Evas del var hon trött och sov på nästan varje frivakt förutom mitt på dagen dom första två dygnen. Joakim kände sig piggare så han sov vid varje frivakt men inte hela tiden så som Eva gjorde. Vi hade flyt även med sjösjukan, vi kände lite av den andra dagen då det rullade mycket av gammal sjö och ingen vind, men det gick över när det började blåsa lite igen och vi fick vind i seglen. Båten blev stabilare. Den tredje dagen var tröttheten som bortblåst och vi var mera vakna och kunde umgås. Vi var pigga och utvilade när vi anlände Lerwick Harbour klockan halv nio på morgonen, lokal tid. Vi var väldigt nöjda med överfarten.

En magisk natt ute på Nordsjön

En av många oljeplattformar.

Stilla hav, plattformar och fartygstrafik.

Spinnackern är uppe.

Handstyrning under spinnackersegling.

Flytande raffinaderi.

Vi närmar oss Shetland.

Månskenskväll, sista natten.

Soluppgång, snart är vi på Shetland.