Esha Ness

Klockan sex i morse var Joakim ute och fotograferade, Eva dröjde sig kvar i sängen en stund till. Vi hade parkerat bilen ute på piren men klockan åtta så började det kosta pengar så vi tänkte att det lika bra att vara klara för dagens äventyr så vi åkte mot nordväst. Målet var en halvö som heter Esha Ness. Vi hade läst att där skulle det finnas en spektakulär kust mot atlanterhavet. Vägen dit var av ungefär samma karaktär som söderut, men lite kargare. Ljungen börjar blomstra och den lila färgen mot det gröna är otroligt vackert. Vi är helt hänförda. Vi körde ca 6 mil med gröna vackra kullar runt oss, massor av får och en del shetlandsponnyar. Vi passerade ett ställe där det stod en skylt med varning för korsande havsuttrar 😊. När vi kom fram till Esha Ness Lighthouse parkerade vi bilen och vandrade norrut. Gräset på halvön var som en välgjort green på en golfbana. Kusten är mycket hög med branta stup rakt ner i havet. Vi fick en känsla av att Katla i Brödrerna Lejonhjärta kanske var född här. Det var svarta taggiga berg. Det finns visst amethyst inne i dessa vulkaniska berg. Vi vågade inte gå för långt ut på kanten, vi visste ju inte om den var lös. Vi vandrade längs med kusten och fick några fina bilder. Naturen här är helt fantastisk. När vi gick tillbaka efter ett kort fikastopp med några kex så hittade vi ett ställe som heter Holes of Scraada. Havet har gjort en tunnel genom berget och ca två hundra meter in på land hade landmassorna rasat in och det blev ett gigantiskt hål i marken. Där forsade havsvatten in och ut. Det var en fantastisk syn. Tanken på att vi vandrat uppe på tunneln fick det hela att bli extra spännande. Vi blev hungriga av att titta och gå så mycket så vi beslöt oss för att besöka ett kafé några kilometer bort innan vi åkte till Tangwick för att skåda på klippan Dore Holm. Klippan ligger någon kilometer ut i havet. Det är ett stort hål i klippan som syns väldigt väl. Vi hade ganska mycket vind på Esha Ness men när vi kom till Tangwick blåste det runt 20 m/s. Vi kunde stå i 30 graders lutning utan att ramla. Vi blev som barn på nytt, tur att vi var ensamma där. Gräset var högt och det låg nästan platt i vinden. Det stod ett stort stenkors uppe på en kulle men det var helt omöjligt att läsa vad som sto på den. Vi träffade på ett trevligt par som körde runt på Shetland med motorcykel, dom var från Norge.

Vi åkte tillbaka men stannade till där skylten med uttrar fanns, vi ville se om vi kunde få syn på några. Det fick vi tyvärr inte men det visade sig att på det stället så var det bara ett stenkast mellan nordsjön och atlanten. Vi kunde stå vid bilen och titta på båda haven.

Vi stannade i Brae och åt lunch, då hade vi gått över 17000 steg så vi var vrålhungriga! Vi kom hem till Amiga på eftermiddagen, pratade lite med båtgrannen som också är svensk. Vi avtalade att äta middag ute tillsammans. Dom skulle bara gå på bio först, Mama Mia nr 2. Vi träffades på Grand Hotell, alla andra restauranger var fullbokade. Vi hade en trevlig middag innan det var dags att gå hem och knyta sig. I morgon kommer det in ett stort cruiseskepp så hamnvakterna har fått stuva om i den andra hamnen på andra sidan piren. Som tur var kunde vi ligga kvar där vi ligger. Det skal ju vara plats för alla båtar som ska ta turisterna från cruiseskeppet till land.

Esha Ness Lighthouse

Branta stup.

Café besök, chokladtårta och kaffe.

Blåsigt värre.

Dore Holm.

Skotthål i rutan vid det bord vi satt och åt middag, på Grand Hotel.

2 reaktioner till “Esha Ness

1. Åh det är så himla roligt att få ” följa med” på er fantastiska resa! Så önskar vi er fortsatt go tur! Kram 💟