Höstsegling

Eftersom Eva hade tredagars ledig helg beslöt vi att utnyttja helgen bäst möjligt, givetvis att segla. På fredag morgon körde vi ner till båten med alla förnödenheter som behövdes under helgen. Kläder, mat och kameror. Det skulle bli regn under helgen och det mysigt att vara i båten när det regnar. Höra hur det smattrar på taket när vi sitter inne och har det varmt och gott. Det skulle även blåsa en del, ca 9 m/s och lite mer i byarna. Vinden skulle blåsa ostlig på fredag och sedan vrida till syd under lördagen. Söndag skulle det blåsa 10-12 m/s sydlig vind, vilket passar oss perfekt när vi ska hemåt. Akterlig vind ger behaglig segling.

Vi kom iväg på fredag förmiddag. Vi gick för motor från Väjern till vi var i höjd med Bohus-Malmön, då hissade vi storen och ändrade kursen mot syd. Vi hade två rev i storen och det var ett bra beslut för det krängde tillräckligt ändå. Det blev en fantastisk fin seglats till Fiskebäckskil. Det blåste upp mot 12 m/s i byarna och vi höll god fart, ca 6-7 knop hela vägen till vi var utanför hamninloppet till Fiskebäckskil. Det inte så ofta det blåser bra och inga vågor.

Vi startade motorn, tog ner seglen och puttrade in mot gästhamnen. Det blåste en del fast vi var i le bakom berget, så det blev lite krångligt att lägga till. Vid gästhamnen ligger det tjocka rep som går från bryggan och en bit ut. Dom ligger i vattnet så dom är inte särskilt behagliga att ta i men det ju tvunget om man ska ha fast dom i aktern. Det blev lite meck innan vi fick fäst linan i aktern för vinden förde Amiga bort från linan. Men efter lite kämpande låg hon förtöjd och besättningen var nöjd. Vid det här laget var vi hungriga, fast vi ätit knäckebröd med banan och keso på, under färden.

När bomkapellet var på och alla fall och övriga rep var lagt i ordning var det dags att värma gulaschsoppa och smöra några smörgåsar till. Det smakade gudomligt. En kall Carlsberg till var pricken över i’et. Efter maten vilade vi oss, det blev en liten tupplur för far och en liten höneblund för mor.

Efter vi vilat oss tog vi på oss regnkläder för himlen såg så mörk ut och mycket riktigt, när vi var på väg att titta på båtarna som låg i hamnen öppnade himlen sig och det blev världens skyfall. Då är det bra att ha goda regnkläder. Vi gick bort till hamnen där Kvartsita ligger och fick oss en trevlig prat med kocken/maskinisten ombord. Kvartsita är en gammal segelskuta som används till att lära skolungdomar att segla. Vi strosade runt på bryggorna en stund innan vi gick tillbaka till Amiga. Då var vi blöta, vi fick av oss regnkläderna och hängt dom in i sjögarderoben. Den fungerar på så sätt att ena röret till värmaren i båten går ut i den och torkar kläderna plus att garderoben är vid nergångsluckan så vi behöver inte dra blöta kläder genom hela båten för att torka dom. Eva hade förberett middagen till kvällen så när vi hade bytt till torra kläder var det dags att börja laga mat. Det blev stekt ankbröst med potatismos och grönsaker till. Gott! Och ytterligare en kall Carlsberg att dricka till. Vi har inte druckit öl sen vi kom hem från Shetland så det smakade alldeles förtreffligt med kalla öl till maten. Mysigt var det ju oxå med oljelampan tänd och smattrande på taket. Det blir ju tidigare mörkt så det höjer mysfaktorn ytterligare.

Efter en god natt sömn och god frukost var vi redo att utforska Skaftö, på med regnkläder igen och ut för att upptäcka. Vi tänkte att om vi blev klara tidigt med vår upptäcktsfärd så skulle vi segla vidare mot Malö Strömmar och Bassholmen, men vi tog så god tid på oss att vi gav upp den tanken och bara njöt av vackra vyer och härliga promenader. En del bilder blev det tagna trots regn. När vi kom tillbaka till skutan hade det kommit flera båtar som sökt le inför nattens vindar.

Vacker vy från bryggan.

Fin lördag morgon i alla fall.

Joakim på svampjakt.

Vi värmde köttsoppa till lunch och efter att vi ätit städade vi i båten. Vi gick igenom bilderna vi tagit och provade ut Sony actionkameran inne i båten. Den har bra vidvinkel men ljudet är det sämre med. Vi provade tillhörande mikrofon men i den var batteriet slut så då drack vi kaffe istället.

Det har mer eller mindre regnat hela dagen men det gör inte så mycket, vi njuter av båtlivet ändå.

5 reaktioner till “Höstsegling

1. Dere er snart mer ‘hjemme’ ombord i Amiga enn på land. Det virker som dere koser dere kjempegodt på tur, så fortsett med det. Ønsker dere en fin uke som kommer😊😀❤