Den stora flytten.

Det har varit en slitsam tid, april månad. Vi har ägnat alla våra lediga timmar till att flytta ner i båten. Det besvärligt att flytta från 118 kvm till ca 22 kvm. Även om Amiga har gott om stuvningsutrymme så krävs det mycket planering för att saker och ting ska få plats, och att det vi använder ofta ligger lätt åtkomligt och det som används mer sällan kan stuvas bort. Vi har mängder med böcker vi vill ha med oss men vi får nog sortera bort lite även där. Eva har ägnat all sin lediga tid med att packa, bära och städa. Det värsta med att flytta i båten har varit att vi inte riktigt vet vart vi ska göra av alla grejor. Vi har plasserat ut de givna sakerna som t.ex porslin i pentryt och toalettsaker på toaletten. Allt det andra har vi försökt hitta plats för där vi tror det kan bli bra. Men till slut gav vi upp, vi hann inte med att bli klar i tid om vi under tiden skulle organisera i båten. Det som inte hade givna platser åkte fram i förpiken. Så nu är den full!

Det vi är osäkra på ligger på firman till Joakim. Han har ägnat all sin lediga tid till att tömma garaget och sjöbodsförrådet. Det som inte har slängts eller givits bort har hamnat på firman även det. När dagen kom och vi skulle lämna nycklarna till de nya ägarna var vi helt slut. Vi jobbar 100 procent båda två i tillägg till flytt och städning. Vi var så slitna så vi kände oss alldeles tomma för känslor. Vi försökte uppbåda lite glädje när husförsäljningen var klar. Vi köpte blommor till mäklarna som har gjort ett fantastiskt jobb och så bjöd vi de nya ägarna på kostnaden för två månader i samfälligheten. När allt var klart så fick både vi och de nya ägarna en flaska bubbelvin var av mäklarna, och när vi kom ut och önskade dem lycka till med huset fick vi en stor ask choklad och en fin flaska polsk vodka som present. Vilka fina människor!

När det gäller maten så måste vi handla mycket oftare än förut. Vi har en djup kyl men den kyler inte så bra längst upp så det är bäst att ha den halvfull. När vi ligger i hamn och har ström så är det inga problem med att frysa maten men när vi ligger på svaj kan vi inte använda frysen.

Då gäller det att den är tom för den håller inte kylan särskilt länge. Torrvaror och konserver har vi massor av plats till. Bakom ryggarna på sofforna i salongen på båda sidor av båten har vi breda utrymmen för mat. Vi bunkrade mat för två personer och fem veckor förra året, för att se hur mycket vi fick plats med, och det var nästan halva utrymmet kvar när vi var klar.

Eva hade långledig helg och Joakim tog ledigt på fredag och måndag. Vi kände att det var dags att komma bort från bryggan lite efter allt jobb som varit. Vi beslöt oss för att segla till Grebbestad. På fredag morgon gav vi oss av, det blåste minimalt så vi gick för motor upp till Grebbestad, vi var lika nöjda med det. Joakim har bytt kolvar i motorn och dem behöver slitas in så det passade ju bra. Motorn gick som en klocka de fyra och en halv timma det tog oss upp till Grebbestad. Vi gick ut och åt på kvällen, träffade på käntfolk och tog ett glas vin med dem.

Efter en tidig morgonpromenad på lördag morgon åt vi frukost och drack kaffe, vi kände båda två att vi ville segla till en ö vi sett på vägen upp och som Joakim hade varit på för sisådär 30 år sedan. Vi kastade loss och gick för motor söderut. Vi fick luftat genuan en halv timme innan det var dags att släppa ankaret i en idyllisk vik vid Otterön.

Då kände vi hur all stress och tomhet lämnade oss och vi blev fylld med glädje, harmoni och framtidstro igen. Vi pumpade upp gummibåten och drog in till ön. Det er en otrolig vacker ö, just nu blommar träd och växter och det sjuder av fågelliv på ön. Vi såg mufflonfår och en grann räv på våran vandring över ön. Vi åt och drack gott på kvällarna, och var ute och vandrade på dagarna. Dingen blev användt flitigt. Värmaren i båten har krånglat en del under våren, Joakim kom på vad det var. Bränslet som vi hade tankat på Shetland var nog av sämre kvalité. Vi fick skriva under på ett papper att vi bara skulle använda det till motorn men i och med att bränsleslangen till värmaren går ner i samma tank så blev det ju det bränslet som användes. Efter mycket kliande i huvudet och några hårstrån fattigare så åkte han till tappen och tankade diesel. Han kopplade bränsleslangen till värmaren på dunken och sedan dess har värmaren gått som en klocka. Vi har det varmt och skönt ombord. På kvällen sänker vi värmen, det skönt att sova när det lite kyligare luft i båten. Lite kallt när vi går upp men inom 20 minuter så är det varmt och skönt igen. Livet är härligt ombord!

En reaktion till “Den stora flytten.