Guppig färd över Skagerrak

Vi lämnade Koster tidig lördag morgon, det var en gråmulen dag med kall vind från Norr. Vi tuffade ut mot öppet vatten där vi satte segel. Det var mycket vågor och vinden var kall men vi hade gott med kläder på oss. När det blir så oroligt hav håller jag mig gärna i sittbrunnen där jag kan se horisonten och följa vågorna, på så sätt klarar jag mig bättre från sjösjuka. Det verkar som det samma gäller för Joakim. Fast det ju inte alltid man kan sitta där, ibland måste man under däck och ibland kan det ta tid beroende på vad man gör där. Joakim var tvungen att gå ner och han blev ganska snabbt sjösjuk. Även om han skyndade sig, så fick han stanna en stund på toa och ropa på älgen. Han ropade så han blev alldeles svett, stackarn. Men när det var gjort mådde han mycket bättre.

Vi hade god vind, höll ca 6-7 knop, tills mitt på eftermiddagen, då dog vinden ut. Det började regna. Men vågorna försvann inte så vi beslöt oss för att gå för motor de sista 3 timmarna. Vi hittade ett bra ställe att lägga till, vid Jomfruland. Det är en ö som blev till under istiden. Isen drog med sig sand och sten och skapade ön som sträcker sig ganska långt. Precis när vi skulle lägga till öppnade sig himlen, på ganska få minuter var vi blöta. Där och då uppskattade vi våra regn och vindtäta ställ.

Vi lade snabbt till och skyndade ner i båten. Det var bara att hänga kläder på tork i sjöställsgarderoben och på med värmaren. Dagen efter var det torrt. Jag drog igång med mat, för vi var så hungriga, sen somnade vi på varsin soffa. Kvällen ombord blev mysig, med regnet smattrande på däck och ett glas vin och en god bok.

Dagen efter gick vi åter igen upp tidig, tror klockan var halv sex. Vi åt en snabb frukost och begav oss av längs norska sydkusten. Det var en fin dag med solsken och lätta vindar. Vi hissade segel ganska omedelbart efter vi lämnat hamnen och hade som mål för dagen att försöka komma ner till Mandal. Det var ca 100 Nm dit. Prognosen visade att vinden skulle avta vid tvåtiden och då tänkte vi fortsätta för motor. Vi har en del att fixa innan färd över Nordsjön, bl.a. AIS’en så därför tänkte vi lägga oss i Mandal under tiden vi fixar på Amiga.

Vi fick en helt fantastisk seglats i medvind, vi hade slör nästan hela tiden. Det gick fort också, var uppe i 9 knop och låg mellan 7 och 8 knop större delen av seglatsen. Vilken underbar båt att segla.

Som prognosen sa så dog vinden ut vid tvåtiden och det blev ett väldigt gungande när det inte var tryck i seglen längre. Vi gick närmare kusten, tog ner seglen och gick för motor. Det mulnade på och vi är inte så förtjusta i att gå för motor så vi bestämde oss för att gå in till Lillesand. Det är alltid lika spännande och roligt att komma till ställen man aldrig varit på. Vågorna försvann och solen började skina igen. Vi hittade en trevlig plats på gästbryggan, det var inte så mycket båtar. När Amiga låg säkert bytte vi snabbt om till shorts och t-shirt och gav oss av på upptäckarfärd, vi var sugna på glass. Vi fick både glass och middag och en öl på det

innan dagen var slut. Lillesand är en otrolig charmig och mysig liten stad. Vi stortrivs.

8 reaktioner till “Guppig färd över Skagerrak

1. Så kul att följa er!! Än så länge kan vi känna igen stunder i hemma skärgård, visserligen med motor men så skönt att komma i trygg hamn och få fixa och njuta promenader och gott vin! När ni släpper svensk o norsk kust kan vi bara njuta av vad ni upplever🤗 Jo förresten vi var ju till Danmark en gång men dit ska inte ni🤣 Kram på er ♥️♥️

Gillad av 1 person

1. Vi känner det som vi bara har semester, och lite pyssel på det. Det blir nog inte på riktigt förrän vi lämnar Skottland tror jag. Men livet är gott ombord på Amiga och vi njuter varje dag. Vi seglar nog inte till Danmark denna gången 😊. Kram på er ❤ och hälsa alla så gott 😍

2. Go förmiddag, känns ändå som ni har det ganska bra å mysigt. Hoppas ni får fixat era Amigaproblem. Vädret är ju ganska ombytligt denna sommar,hoppas det blir lite stabilare framgent. Vi ska gå söderut nästa vecka när connys semester börjar,stopp i Uddevalla först där vi har tid hos polisen för nya pass🙂Kram

Gillad av 1 person

1. Vi har det fantastisk bra 😍. Vädret har varit ombytligt som du säger men vi har ju tid på oss. Vi hoppas på att få fixat det som erjat sönder på gasolen idag och då är vi redo för överfart till Skottland. Hoppas ni får fint väder och en underbar semester. Kram på er, hälsa Conny!