Nordsjön!

Mandal har en trevlig hamn, den är lugn och är väl skyddad för väder och vind. Inte så stor men en god atmosfär tycker jag det är i hamnen. Man får alltid färska frukostfrallor med en liten ask sylt levererade på båten varje morgon. Det uppskattar vi mycket.

Vi hade förberett oss för avfärd så det var bara i princip att släppa tamparna från bryggan efter frukost. Båten som låg utanpå oss skulle ge sig av vid tiotiden så då tänkte vi passa på att segla vidare vi med. Vi kom oss iväg vid halv elva och det kändes skönt, nu låg en blank och stilla Nordsjö och väntade på oss. Vi visste att första dygnet skulle det inte blåsa särskilt mycket men nu var vi angelägna att komma oss iväg. Vi skulle få fina vindar dag två och tre enligt väderprognosen.

Vi gick för motor ut från hamnen, längs med kusten mot Lindesnes fyr. Det var mycket folk att se vid fyren och bergen bredvid. Det var en vacker dag att ta farväl med Norge och Skandinavien.

Vi började vårat vaktschema ganska snart efter vi lämnat kusten. Både jag och Joakim såg fram emot att börja resan över Nordsjön.

Vid vaktbytet klockan fyra på morgonen när jag gick på hissade vi seglen, för då hade det börjat blåsa lite. Vi hade gått för motor ca 17 timmar och nu blåste det 4-4,5 m/s nordostlig vind. Vi hade fått en otrolig vacker solnedgång på kvällen innan.

Vi hade ett fyra timmars schema så när klockan var åtta på morgonen var det frukost och jag kröp till kojs och Joakim gick på vakt. Jag sov så gott och kände mig pigg och utsövd när Joakim väckte mig vid tolvtiden. Mitt på dagen har vi bara två timmars schema för att kunna byta på att ta hundvakten som är mellan midnatt och kl. 04.00. Jag lagade middag, kokt potatis med fiskbullar i hummersås och gröna ärtor till. Jag väckte Joakim så vi kunde äta middag tillsammans vid tvåtiden. Efter det diskade Joakim. Plötseligt så händer det något underbart, vi fick besök av delfiner. Jag sitter uppe i sittbrunnen och upp bredvid båten hoppar en delfin. Jag skrek på Joakim som precis hade gått ner med sin tallrik. Hans for upp ur luckan med tallriken i ena handen och kameran i andra. Det var mellan fem och sju stycken, vilken underbar upplevelse. Vilka kraftpaket som hoppade och simmade runt båten. Dem var otroligt snabba och så vackra. Vi blev så glada av att få besök av dem. Fyra gånger kom dem förbi för att säga hej, och lika fort som dem kom försvann dem. Vi satt kvar i sittbrunnen med fåniga, lyckliga leenden varje gång.

Vinden vred till nordlig och ökade i styrka ut på kvällen. Vi revade seglen innan det blev mörkt. Vi upplevde att 8 m/s var mycket kraftigare än de 13 m/s som vi hade i Skagerrak, men vågorna på Nordsjön var mycket snällare än de i Skagerrak. Jag fick väcka Joakim ut på natten för att hjälpa mig med att komma förbi en plattform som vägrade flytta på sig och låg mitt i farleden ;). Det slog vatten över däck och människor ständigt, så då var det gott att kunna stå i nedgångsluckan under sprayhooden och hålla utkik. Där var det både le och torrt. Frukosten intogs där med luckan som bord. Amiga är en fin båt att kryssa med, och vindrodret gjorde en fantastisk jobb åt oss. Det höll oss på kurs även om havets vågor försökte ändra Amigas kurs hela tiden.

När Joakim tog över var han trött efter för lite sömn på natten. Men som god sjöman och kapten han är så var han beredd när hans vakt började. Jag gick och la meg men det blev en orolig sömn där det ibland kändes som Amiga hade fått för sig att hoppa på vågorna. Jag lyfte då och då från kojen men låg tryggt och varmt ändå.

Amiga seglade i morgontimmarna med god fart, vi hade varit uppe i nio och en halv knop under natten. Ut på dagen vred vinden mot nordväst och vi insåg att det skulle bli svårt att komma till Inverness, vi beslöt oss för att segla till Peterhead istället. Det är inte så många hamnar att välja på för oss som har ett djupgående på 2,10 meter. Det är ju lite tidvatten att ta hänsyn till också. Rätt som det var så ändrade havet färg och blev turkost. Vi tänkte tankar om Bahamas men lika varmt var det verkligen inte.

Vi insåg att vi kom till att anlända Skottland lite tidigare än väntat. På eftermiddagen såg vi land och förväntningarna höjdes, det alltid lika spännande att komma till en ny hamn.

Joakim ropade upp hamnansvariga och meddelade att vi var på väg in. Vi var välkomna och vi skulle lägga oss så nära piren som möjligt för där var det djupast. Det var ganska fullt med båtar i hamnen men när vi kom innanför andra piren så var det ledig plats rakt fram. Vi hade kraftig sidovind men med gott sjömanskap av maken och hjälpande händer på bryggan så låg vi äntligen stilla i hamnen. Då var klockan lokal tid halv tio på kvällen, för oss var den halv elva. Vi hade ätit kvällsmat på väg in så vi var mätta och nöjda men en landaröl skulle vi ha innan sängdags och så blev det. En iskall öl satt gott efter vi startat värmaren och all fukt försvann ur båten.

Det blev sent innan vi kom i sänge. Vi somnade direkt när vi lagt oss. //Eva

6 reaktioner till “Nordsjön!

1. Härliga upplevelser ni har fått på denna färden och delfinerna var väl ett gott sällskap att få där ute på!!! Skönt att komma i hamn och få sova ut förstås!!

Gillad av 1 person

1. Ja det var en minnesvärd resa och det var verkligen ett välkommet inslag att få se delfiner 👏😍. Det var även skönt att ligga still o sova, man uppskattar de enkla sakerna i livet på ett helt annat sätt när man seglar 🙂