Inverness och slussing.

Vi låg två netter i Inverness Marina. Vi pratade med den svenska besättningen på båten Tamina, vi berättade att våran handhållna VHF inte ville ladda. Joakim hade kollat om laddaren fick ström och det fick den, men vi visste inte om det var laddaren eller batteriet i VHF som var trasig. Det visade sig att Tamina hade en likadan VHF och vi fick prova både laddare, sladdar och VHFen i deras båt, det visade sig att det var våran laddare som var trasig. Vi fick tips om vilken affär som sålde iCom av hamnkaptenen. Det var en bit att gå in till centrum men vi behövde få röra på oss lite så det hade vi inget emot. Efter frukost, fredag morgon gav vi oss av in till city, vi skulle till en båtaffär som låg på andra sidan staden och över kanalen på andra sidan. Det skulle ta oss ungefär 40 minuter att gå dit. Det var så mycket att se när vi närmade oss centrum. Vi gick längs med kanaler och floder, såg små och stora vackra hus som var byggt i sten. Vi blev hungriga av att gå, så då vi passerade ett fik gick vi in. Där hade dem pannkakor och det gillar vi så det fick det bli.

När vi var mätta begav vi oss vidare mot affären. Det var riktigt mysiga kvarter att gå genom. När vi kom fram till kanalen höll dem på att slussa stora båtar och det var vi tvungna att se på, man kan ju alltid lära sig något.

Vi hittade affären men det visade sig att dem hade inte laddare, det var beställningsvara och skulle ta ca en vecka att få. Dem sa att vi kunde klara oss utan när vi skulle genom kanalen. Vi hade ju den fasta VHFen nere i båten. Vi fick köpt olja till motoren och två långa linor på 14 meter var, för att ha när vi skulle slussa. Joakim hade varit förutseende nog till att ta med ryggsäcken och det var bra för det blev en del kilo att bära.

Vi gick tillbaka till båten för att tömma ryggsäcken och så gick vi till centrum igen, för vi hade inte sett nog av staden. Inverness är en mycket trevlig stad att vara i, många fina byggnader och mycket trevligt folk.

Vi gick förbi en bokhandel som så lite spännande ut så vi vände och gick in. Atmosfären var slående lik känslan man fått när man sett Harry Potter, fast utseendet var inte det samma. Först var det en kassa med travar av böcker runt så man nästan inte såg kassamannen. Bredvid stod det en jättestor eldstad med en trave ved bredvid. Det var mängder med böcker, bara begagnade. Vi hittade hyllor med segling och där fanns det två böcker vi ville ha.

Vi gick hem nöjda och belåtna, fast vi hade ont i fötter och ben efter all gående på hård asfalt. Vi gick 15 km den dagen. Vi sov gott den natten.

Dagen efter ropade vi upp slussvakten och fick en tid vi kunde börja slussa. Klockan 11 på förmiddagen skulle vi vara vid första slussen. Vi kom iväg i tid men de var inte klara med att slussa ut båtarna från kanalen så vi fick vänta ca 20 minuter. Vi var 6 båtar som skulle in. Det gick fint men när jag skulle kasta linan från fören så hade jag så dåligt sväng utrymme så linan hamnade i vattnet första kastet. Andra kastet gick det bättre. Vi slussades genom två slussar, så gick vi för motor en bit och slussades genom två slussar till innan vi kom till den delen av kanalen vi skulle övernatta.

Vi fick tilldelat en bryggplats och där låg vi fint. Vi tog på oss goda skor och gav oss iväg mot en av parkerna i staden, det skulle vara en rugby tävling och vi var nyfikna på evenemanget. Det var massor med folk som kom och gick. När vi kom fram visade det sig att dem bara tog kontanter i entrén och det hade givetvis inte vi. Vi gick längs med staketet för att se om det var värd att gå tillbaka en bit för att ta ut kontanter, det tyckte vi inte. Vi gick över gatan och då hittade vi en ljuvlig liten ö mitt i älven som rann förbi. Vi gick över bron och hamnade mitt i en fantastisk park med alla sorters träd.

När vi kom tillbaka till båten igen var vi återigen trötta i ben och fötter. Det blev dryga milen den dagen. Nu kom det fler båtar och en av dem var svensk. Tamina låg där sedan dagen innan och dem fyra männen som var ombord väntade på sina fruar som var på väg samma kväll. Vi pratade lite med dem nya som kommit innan det blev sängdags. Det har varit två innehållsrika dagar för oss.

8 reaktioner till “Inverness och slussing.

1. Kul att följa er på resan. Vi träffades på bryggan på Väjern förra sommaren, vi hade en Viknes 830 Janne o Jeanette (Roland Johanssons dotter) God luck Janne.

Gillad av 1 person

2. Å vad vackert det är och vilka fina bilder! Hoppas ni får ordning på VHFn ! Vi har sjösatt vår lilla pärla i fredags och i morgon ska det bli en liten tur! Vi ska ju bara ut i fint väder😂🤗Kram på er