Sol, vind och tidvatten

10 augusti 2019

Vi tog tåget in till Dublin, det tar ca 20 minuter från Dun Laoghaire. Tågstationen ligger ca 5 minuter från hamnen så det är kort väg att gå.

Vi gick av vid Tara Street och tanken var att vi skulle låna en cykel från alla dessa cykelstationer som är spridda runt i staden. Det skulle vara enkelt att cykla i Dublin, det är en stad utan större backar. Vi fick en bra stadskarta av hamnkaptenen når vi checkade in, så det var lätt att hitta i staden. Men när vi hade tagit oss till närmsta cykelstation var vi mycket överens om att det bättre att gå. Ingen av oss vågade cykla i den trafiken som var.

Vi gick till gågatan eller rättare sagt gågatorna i centrum, det var jättemysigt med matmarknader, uteserveringar, och alla dessa härliga dofter. Vi tog vägen om Christ Church, en vacker katedral. Vi gick även till Guinness bryggeriet som låg i de historiska kvarteren. Vi gick aldri in på bryggeriet. Intresset från våran sida var inte så stort. Däremot var vi inom vax museet, det var väl inte det bästa vi varit på men helt okej ändå.

Efter en heldag i Dublin kände vi oss nöjda med storstadslivet.

Joakim kände sig fortfarande lite hängig av förkylningen, hostade mycket på natten och fick ingen bra sömn. Vi bestämde oss för att ta det lugnt dagen efter, Joakim vilade och jag storstädade pentryt och salongen i båten, bakade jag bullar och ananaspaj.

Vi hade tagit sovmorgon dagen efter vi hade varit i Dublin. På morgonen vid 9 tiden vaknade vi att någon ropade på hjälp. Joakim studsade ut, då stod det en man på bryggan som hade tagit av sig jacka och tröja och var på väg att hoppa i vattnet. När Joakim kom ut på bryggan, i bara kalsonger, då såg han hur mannen kämpade för att rädda sin hund som höll på att drunkna. Det var en stor Bernen Senen hund. Joakim ropade på hjälp han med, för det var omöjligt att få upp hunden och mannen själv. Innan jag fått på mig kläder så kom en man till från en annan båt och hjälpte till. Nu fick dem upp både hunden och mannen. Hunden var överlycklig för att komma upp ur vattnet, mannen tackade så mycket för hjälpen innan han gav sig av, med dyblöta byxor.

Efter det lilla äventyret började även Joakim bli rastlös och frustrerad, nu ville vi vidare. Vi kollade in väder, vind och tidvatten varje dag och vi bestämde oss för att gå till Arklow dagen efter Joakims heroiska insats. Arklow är en stad som vikingarna grundade på 900 talet. Staden har en mycket blodig historia från upproret mot det brittiska styret i 1798.

Vi skulle få motvind hela vägen men vi hade bara tre dagar att välja på tisdag, onsdag och torsdag. Natt till fredag skulle det komma in ett lågtryck med regn och vindar i kuling styrka. På tisdag gick vi för motor ner till Arklow, vi gjorde god fart när tidvattnet var med oss. Det blåste ca 7-8 m/s i motvind men resan gick bra. Arklow’s hamn ligger i mynningen på en älv, Avoca river. Vi gick in bakom piren, och en bit in låg flytbryggor längs med älven. Men det visade sig vara så grunt så vi kom inte in till bryggan. Joakim backade ut och i ett smalt litet hål i kajen där fiskbåtarna låg var det en liten skylt med en segelbåt på. Där var gästhamnen. Vi gick sakta in, det såg fullt ut, hamnkaptenen kom ut och visade oss en plats. Det var en mycket trång och liten marina. När vi höll på att lägga till kom det en man med en kamera runt halsen och en ryggsäck på ryggen. Han hälsade och berättade att han fotograferade och var författare. Hans dröm var att få sina böcker ut i världen. Han hade givit andra seglare böcker som skulle ge dem vidare till andra seglare, men aldrig fått någon återkoppling. Mr. AJ. Vosse undrade om vi ville ta med oss böcker och ge vidare till andra seglare. Hans önskan var att vi tog bilder när vi gav böckerna vidare och skrev lite om var vi var och till vem vi gett dem. Vi tyckte det passade utmärkt bra, då vi är världsomseglare.

Vid 10 tiden dagen efter gav vi oss iväg igen, gick ca en timme innan tidvattnet var som högst så vi skulle få med oss strömmen längs med kusten. Vi visste att det skulle blåsa mer när vi rundade den sydostliga udden på Irland. Vi visste även att det kunde bli ganska stökigt den sista biten mot Kilmore Quay. Vi var tvungen att ta oss till Kilmore Quay för det fanns inga hamnar mellan Arklow och Kilmore som vi kunde gå in i med våran djupgående båt. Vi hade motvind i samma styrka som dagen innan men vågorna var något högre. När vi närmade oss udden fick vi vinden 45 grader mot oss, då hissade vi segel för att få hjälp av vinden så vi kunde behålla farten genom vågorna. Tidvattnet hade börjat avta så vi behövde hjälpa motorn för den orkade inte riktigt hålla farten mot vågorna som slog över däck. Precis runt udden lugnade havet sig och vi fick en fin tur runt udden. När vi rundat udden fick vi motström och vinden ökade till 12-13 m/s. Men vi upplevde inte styrkan så kraftig som det är i Sverige. Nu var det verkligen bra att motorsegla, motorn behövde inte jobba så hårt och vi hade fart genom vattnet på över 5 knop. Men fart över grund visade bare 3-3,5 knop, alltså 2,5 knop motström. Vågorna växte och havet blev stökigt. När Joakim drar upp storseglet mot mitten av båten för att det ska hjälpa bättre till med farten mot vågorna, då trillar det ut kulor från skotvagnen. Halva vagnen släpper taget om skotskenan och det enda vi kan göra är att ta ner seglet.

Farten minskar och hela tiden sitter vi med en viss oro, tänk om motorn går varm. Det gör den så jag slår av gasreglaget och Joakim ser att det ligger vatten runt expansionskärlet. Han häller på vatten och förslutar locket hårt och det funkar. Nu kan vi fortsätta. Farten ligger på 2-3,5 knop men vi tar oss fram. Vi ropar upp marinaen och får svar att vi är välkommen. När vi går in mot land är vi tvungen att runda en prick för det är så långgrunt. Strömmen tar tag i båten och vi är tvungen att styra 30 grader mot strömmen för att kunna nå ingången vid piren. Väl innanför piren blir havet lugnt och klockan visar 19.30. När Joakim går till marinaens kontor för att anmäla vår ankomst, får han sällskap av en man som precis kom in före oss. Mannen är känd i området och berättar att södra Irlands bästa båtbutik ligger ca 150 meter från hamnen. Då ska vi nog kunna laga båten innan vi seglar vidare. Det blir sen kvällsmat men så gott det var. En landaröl blev det också.

På morgonen efter frukost ger vi oss av till båtbutiken. Den är så välsorterad, av det sällsynta slaget, men skotvagnar av våran modell har dem ej. Det hade vi inte räknat med heller. Efter mycket om och men, så visar det sig att för att få reservdelar eller att byta skotvagnen skulle ta ca en månad. Det fanns inte på lager så det fick tillverkas först. Vi hittade ett kit från Lewmar som vi gillade, då fick vi köpa både skena, skotvagn och block. Det blev en uppgradering som gör det lite lättare att trimma seglen. Det skulle ta en vecka, så då var det bara att slå sig till ro och låta väderfönstret över Biscaya på måndag vara utan oss. Det blåser mellan 12-15 m/s under några dagar så då passar vi på att promenera, skura däck, ladda ner bilder och filmer vi har gjort i en extern hårddisk, byta olja och filter och mysa på kvällarna. Joakim har även kopplat in invertern så nu kan vi använda mixaren och vattenkokaren.

13 reaktioner till “Sol, vind och tidvatten

  1. Ja äventyret är redan i full gång med allt oväntat som händer! Vilken tur att ni är så händiga. Den där hunden i vattnet var väl mest oväntad😅 Vilken kul grej med böckerna som ni ska överlämna och vilka trevliga människor ni möter för att inte tala vilka otroligt fina bilder ni tagit👍 De trevliga berättelserna av den duktiga författaren Eva inte att förglömma👏 Kram på er♥️♥️

    Gillad av 1 person

  2. Det händer saker hela tiden låter det som, både bra och dåliga mest bra. Tur att ni kan fixa så resan kan fortsätta. Fina bilder och roligt att läsa om era äventyr. Tur att det gick bra med hunden och mannen som hamna i vattnet.
    Kram o lycka till med fortsatt resa 👍😊

    Gillad av 1 person

    1. Ja, det händer saker hela tiden. Vi har ju följt olika seglare på Youtube under några år och vi är väl förberedda på det oförutsedda egentligen. Vi försöker att ha backup på nästan all viktig utrustning men att skotvagnen skulle ge sig det trodde vi inte 😊⛵ Det ju sådant som gör resan lite extra spännande 😁👍Kram till dig och tack för fina ord ❤

      Gilla

  3. Ja,herre min je, så mycke som kan hända som man inte trodde skulle hända! Ni får iaf va med om en hel del,å träffa olika människor,de e ju så kul. Bilderna ni tar är fina o berättar ju för oss hur det ser ut o var ni är, tycker det är så härligt att du skriver så mycke,vill ju veta vad som händer er på färden. Kram till er båda😘

    Gillad av 1 person

    1. Tack snälla för fina ord 😍 Det otroligt roligt att träffa nya människor och skapa kontakter. Nu håller vi på att förbereda båten inför Biscayabukten som kan vara nog så stökig, under tiden som vi väntar på delar till båten. Dem kommer på torsdag och vill allt sig väl så lämnar vi Irland på fredag. Vi håller tummarna för det 👍😊

      Gilla

  4. Det är ju inte klokt att seglet går sönder, tur att ni inte var ute på havet.Vilka härliga bilder ni visat helt fantastiskt. Hoppas att ni får bra vind när ni ska iväg sedan. Hoppas att Joakim frisknar till. Kram till er båda 🙂 🙂

    Gillad av 1 person

    1. Som tur var så var det inte segler men skotvagnen, det blir lite billigare än om det varit seglet 👍⛵💕 Tack for fina ord, det ser ut som vi får fina vindar att segla över på lördag. Då räknar vi med att allt är klart ☺ Nu börjar vi längta efter att komma ut på långsegling igen. Vi räknar med att det tar ca 5 dygn ner till Spanien 😍⛵ Kram till er, Joakim har bara lite hosta kvar, annars är han pigg och kry igen ❤

      Gilla

  5. Kära nån!
    Räddaren i nöden💪💟 Sen rädda gubben er och visa er Irlands bästa båtbutik!👍Det kallar jag karma😊💟Kram på er, hasta luego!

    Gilla

  6. Great read! I hope you get all the tackle issues sorted and upgraded!
    Thanks for the mention… I’ve updated my page!
    Looking forward to the next instalment! 😉
    What should I say, happy sailing – or is that not something to say to seafarers? 🙂

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s