Galicien

Vilket härligt land Spanien är, spanjorerna älskar att festa och så snart de får ett tillfälle blir det fest. Det skjuts knallande raketer både morgon, middag och kväll. Inte bara älskar de att festa, de är så duktiga på mat och dryck. Vi bara älskar deras bröd, ostar, viner, korvar, ölen och deras torkade kött. Att gå i affären och handla mat är spännande och intressant. Ganska billigt är det också. I Supermercado finns både mat, öl, vin och sprit. Den lokala ölen och vinet kostar inte många kronor varken i mataffären eller i baren. Här kan vi bli rätt tjocka om vi inte passar oss. Vin till maten varje kväll, öl i sittbrunnen för att svalka sig när man har varit i land. Småsaker kan man tycka, men oj vad det sätter sig på kroppen och så svårt att bli av med. Vi fick ganska enkelt börja träna och simma igen. Och givetvis dra ner på allt det goda.

Nu när vi har kommit över Biscaya så kan vi segla kortare distanser och se oss omkring. Vi tänker lägga september månad i Galicien. Bara ta dagarna som dem kommer, segla till ställen vi vill se och inte bestämma längre fram än några dagar framåt.

Vädret har varit fantastiskt i svenska mått räknat, men vattentemperaturen har inte varit så varm, mellan 13 och 19 grader. Det finns ett mönster i hur det blåser, på morgonen är det vindstilla oftast. Så mellan elva och två kommer vinden som ofta är jämn och stadig, den håller i sig tills åtta, nio på kvällen då den dör ut. Det har inte blivit så mycket segling efter vi kom till Galicien men många fina upplevelser. Vi hade en mycket fin segling från A Corùna till Camariñas, då blåste det stadiga vindar mellan 13 och 18 knop. Vi satte storen, genuan och kutterfocken och Amiga fick fart. Vi låg i 7,5 till 8,5 knop och det var stora dyningar. På slutet av dagen ökade vinden till 25 knop, då revade vi seglen och seglade in i bukten med ett leende om läpparna. Då var vi riktigt lyckliga.

Att runda Spaniens nordvästliga udde och komma fram till Camariñas kändes skönt. Nu hade vi nordliga vindar att förhålla oss till, mera akterlig vind vilket gör det mycket lugnare och skönare än att segla på kryss. Vi stannade en dag i Camariñas för att se oss om innan vi seglade vidare mot Fisterra och Enseada de Sardiñeiro. Vi ankrade upp vid en vacker strand. Det var en fin liten by inne i viken utan svall, så som vi hade haft i Camariñas. Vi sjösatte dingen och begav oss in mot land, vi tog svängen om en dansk båt som hade kommit en stund efter oss. De var en familj på fem som var på väg till Karibien, de hade tagit ett år ledigt från jobb. Dem, precis som oss, tyckte det var kallt i havet men skönt på land. Om man nu skulle ha något att klaga på…Vi körde vidare och kom till en härlig strand, där vi drog upp dingen och begav oss på upptäcktstur. Det var inte mycket folk att se och ingen affärer. Lugnt och skönt hade vi det där vi strosade i trånga gator och längs stranden.

När vi kände oss nöjda med Enseada de Sardiñeiro efter en dag beslöt vi oss för att gå till Muros. Det skulle bara ta ett par timmar dit, men det var en ny Ria, bukt, och vi ville gärna vidare. På väg ut från Rian hade vi lätt akterlig vind, så vi satte spinnackern. Det är alltid lite nervöst för det så sällan vi seglar med den. Vi hade fin stabil vind men när vi kom längre ut såg vi en tendens till ökning i vindstyrka. Vi beslöt att ta ner den. Men innan vi hinner göra så mycket mer så kom en vindby och givetvis i villervallan släpper jag ut fel snöre vilket leder till en brouch. Joakim är snabb som en vessla och kastar sig över rätt snöre och släpper ut vinden ur spinnackern. Efter vi fått ner den var jag alldeles skakig, hade varit så rädd för att Joakim skulle åka över bord för han hade inte hunnit säkra sig. Det blev både tårar, kramar och uppmuntrande ord innan vi drog ut genuan igen. Efter det seglade vi på i god vind och humöret steg, vi såg delfiner och hade så fin vind att vi beslöt oss för att segla förbi Muros och heller gå in till Ribeira. På väg förbi bukten in till Muros såg vi en val hoppa rakt upp ur vattnet och landa på överflatan med ett väldigt plask, snack om magplask.

Vi behövde handla mat och fylla på vatten så vi tänkte ligga första natten på svaj och sedan på morgonen gå in i Marinan. Vi vaknade av att det var båtar som tuffade runt oss och när vi stack upp huvudet ur ingångsluckan så räknade vi till 25 små båtar med två personer i varje båt. Dem höll på att dyka efter musslor. Det var en stor musselbank utanför där vi hade ankrat. Det såg vi på sjökortet när vi kom och därför la vi oss innanför. Efter en god frukost drog vi upp ankaret, ropade upp marinan och fick en plats i hamnen. Hamnkaptenen var en mycket trevlig man, han var duktig på engelska vilket inte är så vanligt här. Det var bra priser i marinan, 20 euro för 39 fot. Vi tog med oss våra bärkassar och handlelistan och begav oss till Supermercado. Vi insåg att vi inte skulle få med oss allt vi behövde på en tur så vi handlade i två omgånger. Vi tog med oss handlevagnen från affären till båten så vi slapp att bära allt. Sen tappade vi upp vatten i en hink och tvättade alla grönsaker och frukt, rev av etiketter och tvättade konservburkarna. Hällde havregryn och müsli samt nötter i zippåsar. Då ser man om det är insekter i varorna och man får dem inte i båten. Vi vill inte ha kackerlackor i båten. De är mycket besvärliga att bli av med. Deras sekret luktar illa och förstör allt som det kommer i kontakt med. Man kan få allergiska reaktioner och bli riktig sjuk av deras sekret. Vi kastade allt av förpackningsmaterial och bar maten ombord. Det tog oss nästan hela dagen. Efter vi handlat tog vi oss en välförtjänt dusch. Det känns riktigt lyxigt att duscha på land nu för tiden. Vanligtvis duschar vi på däck när vi ligger ute på svaj. Det blir oftast efter vi badat i havet. Det krävs ju lite varmare väder och det har vi så det har fungerat utmärkt. Vi värmer vatten i en duschpåse som är blank på ena sidan och svart på andra sidan. När vattnet har värmts upp av solen så hissar vi den upp en bit i masten och duschar.

Vi lämnade Ribeira på morgonen dagen efter. Vi hade fått flera bra tips från besättningen på Cross Ocean, vi träffade dem i A Coruña, och bland annat om en plats som heter Pedras Negras. Vi var nyfikna på stället så vi begav oss dit. Vi blev inte besvikna. Det var jättevackert där. Vi packade med oss frukt, kex och vatten och drog på upptäcktsfärd. Vi njöt av vackra vyer, sol och värme.

När vi lämnade Pedras Negras hade vi beslutat oss för att besöka Combarro. Det låg några svenska båtar där Amaran som vi hade följe med i Caledoniska kanalen och Cross Ocean. Vi hade sett fina bilder från Combarro och läst lite om platsen, det lockade oss. Det blev en kort resa, vi seglade en bit men fick till slut ge upp då seglen bare slog och vi gjorde en fart på 1,5 knop. Vi mötte Amaran och Cross Ocean på väg in i Rian, pratade lite med besättningen på Cross Ocean via VHF’en. De tyckte Combarro varit väl värd ett besök.Vi lade oss på svaj utanför Combarro, sjösatte dingen och begav oss in till denna lilla fiskeort. Det var så pittoreskt och så charmig liten by. Vi blev helt hänförda. Det var varmt, ca 29 grader i skuggan och vindstilla. Det blev en öl på en av de små charmiga restaurangerna.Dagen efter åkte vi in till byn igen, vi hade tänkt äta middag där men det blev glass istället, och en billig öl senare på dagen.

På kvällen satt vi i sittbrunnen och njöt av den fina solnedgången. Vi kände att vi var lycklig lottade som hade givit oss själva denna möjligheten att segla ut för att se världen.Det ligger flera öar utmed kusten på Galicien. För att komma ut på öarna som är naturreservat måste man söka tillstånd för sin båt och besättning. Det brukar inte ta mer än någon dag fast är det fint väder och helg, då kan man få vänta till efter helgen. Men det ju egentligen inget problem för en långseglare, som kan segla dit mitt i veckan. Vi beslöt oss för att inte gå ut till dessa öar, vi börjar känna oss färdiga med Galicien. Så vi gick från Combarro till Ria de Aldán. Det låg musselodlingar längs hela sydöstra kusten så vi gick längst in i Rian och la oss med några andra segelbåtar. Det var lite väderomslag i luften, kändes kyligare och lite mer moln. Vi tog dingen in till land som vanligt och begav oss in till byn för att leta upp ett bageri eller mataffär. Både den första och den andra mataffären var stängd, vi tyckte det var konstigt. Det var ju måndag och inte siestastängd. Vel, vi traskade vidare upp mot berget och efter en timma hittade vi en fin mataffär.I Aldán finns det långa stränder och är långgrunt så vi får hela tiden ha koll på hög och lågvatten när vi lägger till med dingen. Än sä länge har det gått bra, vi har inte fått burit den så långt och inte häller har den legat för långt ut.Vi åkte in till byn dagen efter för att stilla våran nyfikenhet. Vi träffade på en dam som var väldigt pratsugen och vi försökte hänga med i samtalet, som gick på spanska, det var inte lätt men damen visade stort tålamod så ett litet haltande samtal blev det. Roligt! Vi handlade med oss färska kycklingvingar och bröd innan vi åkte tillbaka till Amiga. Det blev lite lunch från gårdagens rester och när vi satt och njöt av en kopp kaffe i sittbrunnen kommer två fiskare förbi i en liten båt, de lägger ut garn och vill att vi flyttar på oss. Innan vi hinner flytta på oss har de lagt ut garnet och begett sig mot land. Där börjar de dra i båda änderna på garnet vilket gör att garnet åker under våran båt och då vågar vi inte starta motorn. Vi vill inte ha garn i propellern. Vilket gör att vi blir liggande kvar. På sen eftermiddag kommer fiskarna tillbaka, men då är vi beredda. Vi drar upp ankaret och flyttar oss en bit längre in mot land.

Amaran gav oss ett tips om en app som heter Navily, den har varit mycket användbar på alla platser vi har besökt. Det ligger recensioner från andra seglare där, hur skyddat ankringsplatsen eller hamnen är för vind och svall, vilken havsbotten det är och lite till.

Nu börjar vi titta på vädret för att segla ner till Lissabon. Det har varit dimma längs kusten idag och det ser ut som vi får vänta tills över helgen innan vi seglar till Lissabon.

3 reaktioner till “Galicien

1. A great post! (The translator works OK but not perfect…)
    Stunning scenery and photos… you must try and get into a few photos too, please!! 😉