Leixios – Cascais

Hamnen i Leixios hade mycket kvar att önska, den liknade mest en industrihamn. Det var trasiga pontonbryggor som hölls ihop med spännband, risig toalett och duschar men trevlig personal som var duktiga på engelska. Vi stannade där i 6 dagar innan vi fick ett bra väderfönster och vågorna hade lagt sig lite. Då vi höll på att förbereda båten för avgång kom dimman smygande och lade sig tjock i hamnen. Med den kom en svensk båt in och vi pratade lite med honom. Han sa att en timmas färd ut så lättar dimman och vinden kommer. Vi startade upp radarn och begav oss iväg. Från hamnen till den yttre piren hade vi ca 5 meter sikt och då var det skönt att ha radar. Vi satte segel och begav oss västerut. Vi ville ut på djupt vatten för att slippa fiskredskapen. Dimman lättade och vi fick strålande sol. Natten kom och vi startade våra vakter under en stjärnklar himmel. Vi hade några segelbåtar öster om oss annars var det ingen båtar att se. Det blev en avslappande och lugn seglats. På morgonen dog vinden ut och vi startade motorn. Dagen gick, vi hade besök av delfiner, åt måltider och sov lite när vi blev trötta och hade frivakt.

På eftermiddagen styrde vi Amiga in mot land, vi räknade med att vara framme efter mörkrets inbrott. När vi närmade oss land och udden innan Cascais så fick vi fallvindar från den höga kusten som gav oss god framdrift. Byarna var upp mot kuling styrka så vi var tacksamma för att det var medvind och frånlandsvind. Då hann det inte byggas upp några större vågor. Vi seglade fram i 8 knop och becksvart kväll, i okända vatten. Då är man glad för att vi har plotter och radar.

Joakim tycker han ser att det ligger något stort rakt framför oss. Jag springer ner och kollar radarn men kan inte se något annat än land. Han blir orolig för han är säker på att det ligger något där. Vi byter plats, jag styr och han kollar radarn. Vinden ökar. Vi räknar med att när vi rundar udden minskar vinden. Joakim ökar radarns sökområde och då ser han att det ligger två fraktfartyg inne i bukten, men de ligger 5 distans bort så det är ingen fara. Nu har vi återigen koll och känner oss trygga och lugna. Vi njuter av farten den sista biten in innan vi ska ta ner storen.

När storen är nere tar Joakim på sig våran fabulösa pannlampa och ställer sig i fören. Jag sänker farten till ca 4,5 knop och vi spejar efter fiskredskapsflaggor. Vinden avtar och från ha blåst 30 knop lägger den sig på 4 knop. Nu kan vi prata utan att behöva skrika till varandra. Varje gång Joakim ser en flagga ropar han antigen styrbord eller babord beroende på vad som är mest lämpligt. Måsarna får syn på oss och tror vi är en fiskbåt och att Joakim är en lyktstolpe. De försöker landa på hans huvud och jag ser hur han viftar med armarna och ett virrvarr av vingar därframme. Jag har riktigt roligt vid ratten ett tag. Måsarna dyker efter fisken som syns på ytan men de är alldeles för stora så måsarna ger upp och försvinner. Det kommer några delfiner för att kolla upp vad som står på men de försvinner ganska fort när skenet från lampan träffar dom.

Vi närmar oss hamnen och svajplatserna, där ligger en hel del båtar på svaj och när vi passerar en av dom hör vi någon säger ”hej Amiga”. Vi hälsar tillbaka och tror att det är båten Conquet som vi träffade som hastigast uppe i Porto. Vi hittar en plats där vi tryggt kan släppa i ankaret och efter vi gjort klart det så sitter vi i sittbrunnen med var sin landaröl och bara njuter av stadens ljus och ljud. Vi är framme men vi är inte trötta så vi har inte bråttom i säng. Klockan är bara tio på kvällen fast det har varit mörkt i ett par timmar. Vi äter lite pastadsallad som finns i kylen och kryper till kojs. Vid halv fyra tiden på morgonen vaknar både jag och Joakim och känner oss pigga så vi dricker kaffe och äter frukost. På utsidan är det mörkt så efter ett par timmar försöker vi sova lite till och det lyckas, skönt.

Jag vaknar innan Joakim och skyndar mig ut i sittbrunnen, är ju nyfiken på hur det ser ut när det ljust. Vi har staden rakt framför oss och nyfikenheten bubblar. Det kommer bli en fin dag! Vi tar dingen förbi Conquet på väg in till land. Efter lite prat och tips om mataffär och dingeplats så vandrar vi runt i staden. Nu har vi kommit till värmen känns det som, 29 grader på land, äntligen.

Vi har bestämt oss för att göra stoppet i Cascais så kort som möjligt, vi vill vidare till Madeira. Så efter vi varit runt i staden och tittat så går vi till affären för att handla så jag kan laga mat för tre dagar framåt. Det är en stor fin affär och jag hittar produkter som jag inte hittat i Spanien, som t.ex kokosmjölk, creme fraiche och cottage cheese.

Vi skyndar oss tillbaka till båten så vi snabbt kan få maten in i kylen. Dagen efter lagar jag mat för fyra dagar, det så enkelt att ta fram och bara värma.

Gunnar på Conquet kommer förbi med båten och undrar om vi vill följa med in till staden på kvällen för att äta middag, det vill vi gärna. Det blir en mycket trevlig kväll på en indisk restaurang tillsammans med Gunnar och Tina. De ska också segla vidare dagen efter så vi säger farväl och lycka till vidare, på dingebryggan. De seglar vidare mot Medelhavet så troligtvis ses vi inte mer.

Amaran som legat nära Lissabon kommer till Cascais, de ska segla ner till Sines innan de seglar över till Madeira. Det alltid lika trevligt att träffa dom. Nu har de fått en ny besättning ombord, han heter Thomas och är superlik Peter Dalle, skådisen 🙂. Vi åker över till deras båt och får en öl och trevligt prat.

Dagen efter går vi in till hamnen och fyller båten med vatten och bränsle innan vi sätter segel och styr mot Madeiras öar.

4 reaktioner till “Leixios – Cascais

1. Låter så härligt o spännande! Madeira ska ju va så fint,å där finns ju massor av (ja vad det nu heter) att vandra på,passar ju er🙂 Jennifer Oresten o Micke Nyman har ju hus där sen några år tillbaks.,kram💕😘

Gillad av 1 person

1. Nu ligger vi vid ön bredvid Madeira, Porto Santo och vi tänker att vi stannar tills måndag eller tisdag innan vi seglar över till Madeira. Vi har vandrat flera mil på ön redan så i morgon blir det en vilodag 😁 Malin och Joel berättade det 🙂 Kram på er ❤😘

2. Vilken resa i dimma och mörker och väggar som dyker upp framför er🙃Madeira kommer att passa er perfekt👍Vi har varit där och golfat i dimma regn och storm så om ni hittar våra paraplyer som blåste bort i dimman så ta med dom hem! Ni ska ha bättre väder med fina vandringar på vackra Madeira🥰Kram på er 🤗

Gillad av 1 person

1. Haha jag lovar, hittar vi bortkomna paraplyer så tar vi hand om dom 😁 Vi har haft två dagar här i Porto Santo med fina vandringar och vi ser fram emot Madeira och vad den ön har att erbjuda 😍 Kram på er 😍