Cascais – Porto Santo

Första dygnet på Atlanten mot Porto Santo får vi fin vind men stökig sjö. Vi blir lite sjösjuk, då tappar vi matlusten och blir trötta. Då är det skönt att ha färdiglagat mat ombord och kex. Det enda jag fick ätit under första dygnet var en portion middag och kex, men det står man sig bra på. Det viktigt att ha något i magen så man inte blir illamående. Vi dricker massor av vatten och lite kaffe.

När det mörknar kommer vi fram till separeringszonen för stora fartyg. Den är delat i två, en för södergående och en för nordgående fartyg. Med våran fart tar det lite mindre än fyra timmar att korsa zonen. Det bara tre fartyg att ta hänsyn till i nordgående zon och de har dessutom väjningsplikt för oss, vilket de håller. Vi ser på AIS’en att de ändrar kurs några grader och passerar bakom oss. Det blir mer spännande när vi korsar södergående för då har vi väjningsplikt, men vi ser till vår glädje att fartygen väjer även här för oss. Det betydligt mer trafik i denna zonen men även här kan vi hålla våran kurs och fart. Vi har stjärnklar himmel och vinden kommer in från 120 grader styrbords halsar. Vi gör god fart, mellan 6 och 7 knop, har revat storen med två rev och 1 rev i genuan. På morgonen när det börjar ljussna ser jag ett fartyg som går rakt mot oss. Det är lätt att se för vi ser både den röda och gröna lanternan och dennes två vita lampor som står rakt ovanför varandra. Jag har lite is i magen och väntar men väcker Joakim när jag tycker att fartyget inte ändrar kurs. Han har väjningsplikt för oss. Joakim ropar upp fartyget på VHF’en och då ser kaptenen oss och vi ser att han väjar…phu…nu kan Joakim sova tryggt vidare.

På morgonen avtar vinden och vi sätter full stor och drar genuan helt ut. Nu har sjösjukan lagt sig och vi äter bra. För mig brukar andra dygnet vara tuffast, jag sliter med att hålla mig vaken när det mitt pass och försöker hålla mig vaken under dagen för att sova gott på kvällen och natten. Vi bestämmer oss för att duscha på däck så håller vi oss vakna den stunden iallafall. Nu börjar det bli varmt i havet, havstemperaturen har stigit till 22,5 grader celcius. Vi plockar fram shampo och tvål, en hink och handukar. Vi har lagt duschpåsen med sötvatten på däck så att den värms upp av solen. Första hinken med havsvatten över huvudet får oss att kippa efter andan, men andra och tredje hink känns härligt uppfriskande. Efter vi tvättat oss och spolat av tvålen med havsvatten sköljer vi av oss med sötvatten. Vi torkar i solen och vinden, nu känner vi oss mycket piggare.

Joakim har börjat ta sighter med sextanten och med hjälp av telefonen så börjar han få kläm på vår position. Vi har inte vissa tabeller med oss så det blir inte helt exakt men han kämpar på.

Nu är det mörkt från ca 20.30 till 07.30 så det känns som nätterna är långa. Jag har laddat ner ljudböcker som jag lyssnar på under natten samtidigt som jag njuter av stjärnor och mareld. Joakim fortsätter ta sighter med sextant och letar efter bestämda stjärnor som visar kursen. Vi båda gillar verkligen dessa överseglingar, i alla fall när havet är lugnt och vi har vind i seglen ⛵😊

Tredje dygnet har vi båda piggnat till. Vi äter god mat och har kommit in i rytmen äta, sova, vakt osv. Vi får en fin solnedgång som vi njuter av.

Vi ser inte många fartyg, ett och annat som passerar långt bakom oss. Varje kväll tar vi ner storen med ett eller två rev, men denna tredje kväll har vi lite vind så vi beslutar oss för att segla med fulla segel. Givetvis så blåser det upp under natten och när båten gör en fart på 8 knop går jag ner och väcker Joakim så vi kan reva storen. Då har jag redan revat genuan men det hjälpte inte. När vi revat storen blir det återigen behagligt att segla, vi gör mellan 6,5 och 7,5 knop ändå. Men båten far inte så illa, alla rörelser blir mjukare, det rycker och slår inte lika mycket. Vädret håller i sig, det lilla regnet vi får är sista dygnet och det blöter knappt ner däcket.

Sista dygnet vrider vinden och vi får plattläns, det går så sakta så vi beslutar oss för att kryssa oss fram. Den sista natten får vi besök av två flygfiskar. Den ena hoppar in i sittbrunnen och jag upptäcker den den när den ligger och sprattlar vid mina ben. Deb slänger vi fort tillbaka i havet, den andra upptäcker vi på morgonen där den ligger på däck.

Vi fiskar men det enda vi får är en bläckfisk och då är vi så nära land att vi bara släpper den i vattnet igen.

På morgonen fjärde dygnet ser vi land, en hög bergsida med två toppar. Nu är det riktigt varmt i sittbrunnen och under däck, vi njuter av sista seglingen innan vi är framme.

När vi kommer fram till hamnen i Porto Santo visar det sig att det fullt bakom piren på svajplatserna. Vi försöker lägga oss där det ser bäst ut men ger upp och lägger oss på utsidan piren. Där är det riktiga svallvågor. Jag får hålla i mig när jag lagar kvällsmat och natten blir orolig. Joakim lägger sig i sjökojen då han håller på att ramla ur sängen. Förmiddagen efter ser vi tre båtar som lämnar hamnen och då är vi snabba att få upp ankaret och hitta en bra plats innanför piren. Det känns skönt att slippa dyningarna.

2 reaktioner till “Cascais – Porto Santo

1. Oj oj dessa stora farleder som ni ska korsa! Förstår att ni är pålästa om reglerna där ute på de stora haven! Sömnen blir lite si och så förstås 🙃härligt att komma i lugn hamn och få sova ut! Härligt ni har det 👍🥰 tack för underhållande berättelser vi får äran att delta i Kram Inga-Lill o Jan

Gillad av 1 person

1. Det går över förväntan bra med överseglingarna. Är det bara ett dygn eller två så hinner vi inte komma in i rutinerna, och blir trötta när vi kommer fram. Men efter tre dygn går det som på räls, får rutiner och blir piggare på dagen. Vi stortrivs fast lite hemlängtan har vi ibland till nära och kära ❤ Vi tycker det kul att ni läser våra inlägg 😘 Kram till er 😍