Porto Santo

Porto Santo bjöd på härligt umgänge med gamla och nya vänner. Många utflykter på denna ganska kala ö.

Porto Santo är nog mest känd för sina långa fina stränder men för många år sedan försvann växtligheten på ön, vad jag har förstått så har människan varit starkt involverad i den processen. Nu har befolkningen på Porto Santo försökt få igång växtligheten med att plantera träd och buskar, men det kan vara för sent för grundvattnet har försvunnit. Befolkningen har byggt stora avsaltningsanläggningar för att få sötvatten. Förhoppningsvis lyckas dom med projektet, då kommer djurlivet öka också. Det som var väldigt annorlunda här från hemma var att här var bergstopparna gröna och låglandet helt kalt.

När vi var där var det början på deras lågsesong. Många tomma hotell och ganska lugnt i självaste byn. Tomma tennisbanor och golfbanan låg helt öde. Det var lite lustigt att promenera på ön längs otroligt fina vägar med ny asfalt, så plötsligt var vägarna bara slut. Ibland kunde det fortsätta med en grusväg men som oftast var vägen bara slut. Det var nog pengarna också gissade vi.

När vi hade lagt oss innanför piren kom det ut en båt från hamnkontoret och meddelade oss att vi var välkomna in till hamnen för att checka in och registrera oss hos custom. Vi så gjorde, det visade sig att kosta lite pengar att ligga för ankare men då fick vi tillgång till dusch och toaletter. Det kändes helt okej.

Dagen efter vi lagt oss bakom piren kom Amaran och hennes besättning. Det blev ett kärt återseende. Vi beslöt oss för att göra en utflykt tillsammans och den blev både lång och mycket trevlig.

Både vi och Amarans besättning blev hungriga efter dagens utflykt och vad passade bättre än att äta lunch på mataffärens billiga restaurang. Vi betalade 100 kr för oss två, två rejäla portioner middag från en god buffé och en öl var till maten. Lyxigt och gott. Kaffe med bakelse för två kostade oss 30 kronor. Mataffären var hur fin som helst med bra priser.

I dingen på väg tillbaka till båten såg vi en ny svensk båt anlänt, Lucky Star. Vi åkte givetvis bort och sade hej. Det visade sig vara kurskamrater till Amaran, så roligt att dom träffades här. Amaran bjöd oss alla till sin båt på kvällen och det blev en mycket trevlig kväll.

Dagen efter var Joakim en tur på land och där träffade han på Kjell, kaptenen på båten Mermaid. De hade kommit ett par dagar efter oss samtidigt som en annan svensk på kom, Song of the sea. Vi blev bjudna på en drink i deras båt på kvällen och det blev också en mycket trevlig kväll. De var ett par som gått i pension och seglade runt i Europa och njöt av livet. De hade legat ett år i Lagos och var nu på väg till Kanarieöarna för att ligga där ett år. De hade seglat över atlanten 2015 och hade många fina erfarenheter att dela med sig av.

På väg till Mermaid på kvällen svängde vi förbi Lucky Star och tackade för sist, då blev vi bjuden till dom följande kväll. Vi tackade givetvis ja till det. Det så trevligt att träffa människor och prata erfarenheter på både gott och ont. Petra och Torsten ska segla under 18 månader innan de ska tillbaka till sina jobb i Gävle. Det visade sig att de skulle segla över Atlanten tillsammans med Viking Explorer, vilket även vi ska göra. Dagarna flyter ihop så jag minns inte vilken dag vi tog en vandringstur tillsammans men att den var trevlig det minns jag.

Amaran hade seglat vidare till Madeira och efter ett par dagar seglade vi efter. Lucky Star och Mermaid stannade kvar några dagar till.

3 reaktioner till “Porto Santo

1. Hej. Kul att läsa dagboken känns nästan som att åka med er. Glad att slippa sjösjukan. Fina bilder från öarna, det såg ju lite öde ut på Tenneriffa. Trevligt att det är många svenska båtar ni har sällskap av. Trevlig fortsatt resa. Kram Kerstin

Gillad av 1 person

2. Så mysigt ni har det med alla trevliga möten och att få prata av sig erfarenheterna! Ja ni får det inte tråkigt på detta äventyr! Fina bilder också 🤗Kram på er