Hippieliv ❤️

Livet i segelbåt är verkligen enkelt och gott. Vi följer ljusets timmar, så när det ljusnar på morgonen vid sju tiden vaknar vi och det mörknar inte förrän vid sju tiden på kvällen och då lagar vi mat och njuter av ljumna kvällar i båten med god mat. Vi sysselsätter oss med promenader, sällskapsspel, simturer, förbättringar av båten och lyssnar på poddar eller ljudböcker. Ja, vi pratar med varandra ibland också…😁

När vi hade vilat upp oss efter överfarten från Madeira började vi gå igenom vad som skulle göras innan vi korsar Atlanten. Det första Joakim fixade var att fästa kylelementet i kylen högre upp. Vi tänkte försöka att se om det hjälpte för att få kyla i hela kylen och inte bara längst ner. Det gjorde stor skillnad. Vi behöver även få igång watermakern så den jobbar vi för fullt med. Vi har letat efter trevägsventiler, vattenpump och slangar som tål tryck. Det mesta fick vi tag i men trevägsventil i metall och rätt storlek hittade vi inte. Det blir till att beställa. Till slut hittade vi felet i watermakern, det var två o-ringar som hade gått av. Nu är det beställd två nya set o-ringar.

Det ju ganska varmt här på Lanzarote så det blir varmt att jobba i båten, häromdagen hade vi 32 grader i båten och 29 i skuggan, ingen vind gjorde att Joakim var våt av svett efter en kort stunds jobb nere i kabyssen. Då är det skönt att ligga på svaj så vi bara kan hoppa i havet och svalka oss. Havsvattnet här är rent och har fin temperatur på 22 grader.

Vi jobbar inte bara med båten, vi har trevligt också. Både jag och Joakim var ganska långhårig när vi kom hit så efter ett bad och en dusch i sittbrunnen blev det hårklipp. Vi var så fokuserade på det att vi inte hörde att det stod folk på land, vid fortet, och ropade till oss. Inte hörde vi telefonerna heller för dom var på ljudlöst. När vi var klara med klippningen såg vi att vi hade missade samtal men kände inte igen numret. Det var ju samma nummer på båda telefonerna så då sökte vi på eniro och det var ju våra vänner på Mermaid, dom som vi träffade uppe i Porto Santo, Kjell och Brittmarie. Jag kollade på appen Marine traffic och där hittade vi Mermaid inne i hamnen. Jag ringde upp och vi blev bjudna på middag samma kväll, vilken lycka. Det var så trevligt att träffas igen, så generösa människor seglare är. Vi umgicks nästan varje dag och när det var dags för Mermaid att segla vidare bjöd vi på middag sista kvällen. Hur mysigt som helst. Det blev tomt efter att dom seglade vidare till sydvästra ändan på Lanzarote. Som tur är stannar dom på Grand Canaria i vinter så vi träffas nog fler gånger.

Vi har även mycket att se fram emot, Simons pappa och hans Carina kommer ner till GC i mitten på november. Simon skulle komma men vi kom fram till att det blev för dyrt för den korta tiden han kunde vara här pga jobbet, så han sparar dom pengarna tills han och Helena kommer till västindien i februari. Jag saknar honom massor men så skönt att få umgås med honom länge i februari.

En arbetskompis, Hanna, kommer i mitten på December till GC. Det ska bli så roligt att träffa henne igen. Jag saknar inte jobbet men de fantastiska arbetskamrater, dom saknar jag. Till jul kommer min bror, Sveinung, till GC med sin fru Linda. Sveinung ska segla med oss över Atlanten, det ser vi verkligen fram emot. Vi har inte umgått under så lång tid sedan vi var tonåringar. Då låg vi hemma på vardagsrumsgolvet och brottades med varandra, nu ska vi brottas tillsammans med stora havet och dess invånare som kan tänkas fastna på fiskekroken.

Nu när vi har legat här utanför Arrecife på Lanzarote har det vissa dagar blåst ganska mycket. Vi har upptäckt att vindgeneratorn inte klarar av att bromsa när det blåser mycket. Inte kan vi heller ha den på under natten för den väsnas en hel del och att den snurrar utan kontroll om det blåser för mycket. Joakim har tröttnat rejält på ljudet och att när det blåser friskt kan vi inte nyttja vinden. Är det då mulet i tillägg så får vi ingen ström det dygnet. Han har tagit reda på vilken vindgeneratorn vi ska ha, en som är väldigt tyst och som vinklar bladen efter hur mycket det blåser. Den har ett namn också, superwind, vad annars 😀 Vi har efter mycket diskussioner kring priset och mycket letande på nätet hittat en som vi kan acceptera priset på. Det är alltid dyrt att köpa nya grejor till båten. Men att hitta en begagnat gör vi tyvärr inte.

Att ge sig själv möjligheten att leva detta liv, hippieliv som Simon säger, är det bästa vi har gjort.

3 reaktioner till “Hippieliv ❤️

1. Så roligt med alla besök ni ska få framöver:) Vi vill ju också komma och hälsa på, Saknar er! Men det får bli längre fram. Vilken äventyrare till bror du har Eva som också vill segla med över atlanten! Må gott puss o kram

Gillad av 1 person

1. Vi vill jättegärna att ni kommer och hälsar på, helst nu 😍 Ni är hjärtligt välkomna när som helst! Visst er han äventyrlig han med 😄, det ligger kanske i familjen 😜🤔 Vi saknar er alla där hemma vansinnigt mycket 💖 Puss o kram på er 😘😍

2. Vad härligt med goa nya kontakter på resan och vad kul med kommande besök framöver! Roligt att din bror följer med över den stora Atlanten👍God förstärkning i de vakna passen! Ha det fortsatt gott och härligt att höra att ni inte har långtråkigt!! Kram på er ♥️♥️