På resfot i 5 månader.

Tänk, nu är det bara några dagar som fattas så har vi varit på väg i 5 månader! Så många trevliga, fascinerande människor vi träffat. Bara det att gå upp på morgonen och säga hej till båtgrannen kan resultera i en timmas prat och det känns som det bara gått några minuter. Alla dessa underbara historier och erfarenheter vi har fått ta del av. Att segla ger oss verkligen tid och utrymme för att känna på alla känslor vi har i kroppen, från varma sprudlande glädje och lycka till mörkaste ”vad håller vi på med”känslan. Men aldrig har vi ångrat att vi har gett oss ut för att upptäcka världen. Även när sjösjukan har sitt hårdaste grepp runt magen ångrar vi inte vårat beslut. Vi vet ju med all säkerhet att när det som värst blir det bättre, inget är bestående. Så är det även med glädjen och det ju dessa känslor som är med på att skapa äventyret.

Lanzarote bjöd på mycket, mest vind. Vissa dagar lämnade vi inte båten i fall ankaret inte skulle hålla för blåsten. Vi har ett bra ankare men havsbotten var mest lavasten så vi chansade inte. Vi fick gjort en hel del saker på båten men efter 20 dagar var vi innerlig trött på denna ö. Vi kollade väder och vågor flera gånger om dagen innan vi kunde lätta ankare. Då hade vi legat stilla i 26 dygn. Det var helt underbart att sätta segel igen.

Seglingen från Arrecife på Lanzarote till Las Palmas, Gran Canaria skulle ta ca 20 timmar. Våghöjden var ca 2,5 till 3 meter och vinden skulle blåsa ca 20 knop. Vi hade fin fart längs Lanzarotes kust och mellan öarna, Lanzarote och Fuerteventura höjde sig vågorna något men Amiga dansade snällt och följsam så det var ingen problem varken med båt eller besättning. När vi hade gått genom passagen mellan öarna och seglade längs Fuerteventura ändrade sig sjön. Nu fick vi vågor från fler håll och vågorna toppade sig, blev branta och korta. Vilket gjorde att jag blev sjösjuk. Joakim klarade sig bra men blev hungrig för kocken låg över relingen och spydde.

Joakim fick leva på kex, chips och vatten de nästa timmarna. Lite frukostflingor fick han också i sig. Jag mumsade på några torra riskakor men det svårt att äta när matlusten är obefintlig. Ganska tidigt på natten såg vi ljuset på himlen från staden Las Palmas. Det gick kryssningsfartyg och lastbåtar till och från Gran Canaria hela natten men det var inget som störde oss för vi seglade en bit från deras farled. Några segelbåtar seglade åt samma håll som oss så vi var i gott sällskap.

Jag tycker om att segla på natten. Alla båtar syns så bra med sina lanternor tända och himlen är så vacker, om det stjärnklart. Havet ser inte lika hotfullt ut om det är mycket vågor, världen huldas in i en mörk filt känns det som. Sedan kan man ju få mer eller mindre trevliga överraskningar som när en våg klev ombord från sidan och lämnade både sittbrunnen och Joakim våta. Digestivkex som badat i saltvatten är mjuka och smakar salt. Inte särskilt gott.

På morgonen efter det ljusnat seglade vi in bakom piren i Las Palmas. Vi visste att vi inte skulle få plats i marinan så vi styrde skutan mot stranden och ankringsplatserna. Där låg det många båtar men vi lyckades få en plats mellan två stora katamaraner. När vi kände oss trygga med ankaret, pumpade vi upp gummibåten och körde in till hamnkontoret. Där var det kö så vi drog en kölapp och satte oss för att vänta på tur. Vi hade hört av andra seglare att vi var tvungen att registrera oss på hamnkontoret även om vi låg på svaj. Då fick vi nyckelkort till toaletter och dusch för en billig avgift. Det tog oss en dryg timma men när det var klart hade vi betalat fram till 5 januari, när vi ska segla över Atlanten. Vi fick veta att på eftermiddagen den 24 november, när ARCen rallyt har lämnat hamnen, skulle hamnkontoret ropa upp oss och vi skulle få en plats i marinan. Vi ska segla över Atlanten med Viking Explorer och när vi sa det så öppnade det dörrar åt oss. Så snart ARCen lämnade fick vi komma in i hamnen. Vi fick en jättefin plats nära till affärer, faciliteter och centrum.

Samma dag som vi anlände Las Palmas fick vi kontakt med besättningen på Amaran. Vi blev bjuden till deras båt inne i hamnen, på grillkväll. Givetvis tackade vi ja, dom skulle segla över Atlanten med start två dagar senare. Det blev en mycket trevlig kväll där även en annan båt, Cross Ocean, var med. Vi tog kväll ganska tidigt för vi var trötta efter vår seglats men lovade att komma förbi för att säga hejdå.

Vi sov gott den natten även om båttrafiken från färjor, lotsar och kryssningfartyg gjorde en del vågor. Det var så gott som vindstilla och inne i båten hördes bara ljudet av propellerna till dom stora kryssningsfartygen när dom gick in eller ut från hamnen.

Simons pappa och hans Carina hade anlänt San Augustin några dagar innan och vi blev eniga om att träffas i Las Palmas. De hade hyrt bil så onsdagen efter vi kom sade vi hejdå till Amaran för sedan att sätta kursen mot dingebryggan. Där mötte vi Ingemar, Carina och deras två vänner Viveca och Erik. Vi blev visat runt i staden av Viveca och Erik som varit i Las Palmas flera gånger. Vädret visade sig från sin allra bästa sida, sol och varmt. Vi åt och drack gott, mycket trevligt prat och goda skratt blev det också. Vi blev bjuden ner till San Augustin två dagar senare. Viveca och Eric bor där 6 månader om året.

Vi kom oss på rätt buss men höll på att missa hållplatsen vi skulle av på, i sista sekund upptäckte vi att det var den hållplatsen vi skulle av på och lyckades få med oss väska och ryggsäck innan bussen körde vidare. Där stod Ingemar och Carina och väntade på oss. Dom hade planerat hela dagen och det hade dom gjort bra. Vi var mätta och glada precis hela dagen. Mycket god mat och dryck på flera olika ställen. När sista bussen gick till Las Palmas för kvällen hade vi fått två nya vänner och vi var fyllda av mat, värme och glädje över så fina människor det finns i vår närhet. Tack än en gång för dessa härliga dagar!

Dagen efter vi fått plats i marinan, fylldes det på med båtar sakta men säkert. Mermaid, som vi träffade i Porto Santo, kom till Las Palmas och vi ser fram emot att träffa dom med.

Joakim har fått delarna till watermakern så nu fungerar den som den ska. Den producerar 27 liter friskt, gott vatten i timmen. Vi har även fått våran nya vindgenerator och när vi monterat den och vi skulle testa den, ja då slutade det blåsa. Det har kommit ett och annat vindpust så den har snurrat, och nu vet vi med säkerhet att den är nästan helt ljudlös. Nu behöver vi inte stänga av den på kvällen för att kunna sova, så skönt.

6 reaktioner till “På resfot i 5 månader.

1. Så härligt det låter,(inte illamåendet dock,men det går ju över),. Då är ni ju där jul o nyår,måste ju va skönt att ligga still också,Gran Canaria är ju stort o många fina ställen att utforska. Ha de fortsatt gott/ Mona-Lisa

Gillad av 1 person

1. Vi har det superbra! Det ska bli så mysigt att fira jul ombord fast det känns lite konstigt att lyssna på julmusik och gå i shorts och kortärmad hela dagarna 😍 Det känns otroligt priviligierad att få stanna här så länge. Kram ❤

2. Så fantastiskt ni har det, men allt beror ju på er öppna famn för att ta emot allt som är nytt! Vi har förstått Jan och jag att när man är ute och reser och man ska få nya kontakter ska vi inte resa i sällskap utan bara vi två! Båda alternativen är trevliga men vi har en fantastisk story om vår första egna resan men den är lång och den tar vi en annan gång🤣Härligt att höra och se ert trevliga liv men att sitta och vänta på väder i 26 dygn det är tålamodsprövande👍Heja er 🤗ha det fortsatt gott♥️♥️Kramar från oss i ett vitt landskap idag 👏

Gillad av 2 personer

1. Du har så rätt, att resa som par öppnar dörrar och man träffar nya människor. Igår träffade vi ett norskt par och blev bjudna på kaffe. Det visade sig att dom kom från nordland i norge. Det var mycket trevligt. Ikväll ska vi till Sailors Bar och umgås med svenskar och norrmän, det är svensk kväll i baren 😍🙏⛵ Vi trivs så bra livet är gott mot oss ❤ Hälsa Jan så gott, Joakim hälsar!
      Ps. det bättre med snö än regn 😉