En vecka kvar!

Nu har det gått en månad sedan sista inlägget och det är bara en vecka kvar tills vi startar vår färd över Atlanten. Vi ligger kvar i Las Palmas, men samma dag som ARCen (Atlantic Race for Cruisers) gav sig av över Atlanten så fick vi komma in i hamnen.

Vi fick en bra plats på K bryggan. Nära till toaletter, tvättstuga och dusch. Ett par dager efter att vi kom in i hamnen kom en norsk båt in, Chansen, som vi fick god kontakt med direkt. Samma humor som oss, och glada trevliga människor. Två små hundar har dom med sig också. Karl Arve och Marit har kommit att bli goda vänner till oss. På samma brygga låg även en annan svensk båt, Titti4, som ska med över Atlanten med samma grupp som vi, Viking Explorer. Jan är ensamseglare, men har seglat i stort sätt hela sitt liv. Han har själv byggt båten Titti4. Han byggde den på 70 talet och seglar fortfarande samma båt.

Vi träffade även våra vänner på båten Lucky Star, vi tog en drink på Sailors Bay och pratade segling. Dom kom in i hamn ganska sent efter en hård seglats från Teneriffa med motvind och 3 meters höga vågor. Vi var glada för att se dem igen.

Båten Chansen undrade när vi skulle gå över och vi berättade om våra planer och våra planer stämde bra in på deras planer så då anmälde även dom sig på Viking Explorer. Det fanns ett par platser kvar. Viking Explorer tar bara 20 båtar för arrangörerna vill hålla gruppen liten och familjär. Karl Arve och Marit undrade om vi visste någon som ville följa med över Atlanten som besättning. Det gjorde vi inte men det är massor av människor i ung ålder, några äldre med, som frågar efter plats ombord. En dag mötte Joakim en ung man i början av 20 åren som undrade om vi hade plats, det hade vi inte men Joakim introducerade Valentin för Marit och Karl Arve. Det tog inte långa stunden förrän grabben var adopterad. En mycket trevlig ung man som håller på att lära sig norska. Han är från Tyskland och kan redan flera språk.

Det var en del saker som fortfarande skulle ordnas och fixas på båten så vi har inte haft svårt att få dagarna att gå. Jag började med att slipa, spackla och måla toaletten som var väldig mörk innan. Det var så skönt att få en ljus toalett. Joakim har satt fast fästen till bommarna på däck så dom både är lättare att hantera och ligger fast och säker under segling, när dom inte används. Vi har även beställd en Jordan Series Drougge. Den har ett långt rep, 100 meter, som har 124 små fallskärmar. Detta rep lägger man ut efter båten som en svans, för att minska farten på båten under storm. Joakim har borrat hål i skrovet och fäst stora metallplattor på vardera sida av båten, dessa ska hålla sjöankaret på plats. Vi har fått låna el cykel av våra vänner på Chansen. Joakim har cyklat i flera dagar upp till industriområdet här på Las Palmas för att få lagat, produserat eller anpassat grejor till båten. Industriområdet är för Joakim som kyrkan är för kristna, han blir salig när han kommer dit. Det finns så många hantverkare och verkstäder där som man kan anlita för en billig peng.

Hanna kom på besök några dagar och det var mycket trevligt. Då passade vi på att ta ledigt från båtjobbet för att bara vara turister. Vi städade upp i båten och julpyntade med det lilla vi hade med oss och det blev lite julstämning ombord. Hon är van med segelbåtar så det var enkelt att installera henne i båten. Inte nog med att hon kom, men hon hade med sig både inlagd sill och kaviar, Ahlgrens bilar och annat godis. En burk hembakat hade hon också fått med sig i resväskan. Då blev det fest. Vi passade på att se så mycket som möjligt av staden och en av dagarna hyrde Hanna en bil. Vi körde ner mot Arguineguin och på vägen körde vi in till en by som Hanna hade varit i förut och där snorklade Hanna och Joakim i det kalla havet. Min svägerska Linda hade anlänt Arguineguin några dagar tidigare, så målet var att besöka även henne. Hon bodde i en fin lägenhet högt över havet med fin utsikt. Det fanns bassäng och solterass på området. När vi kom var vi hungriga så vi fyra gick ner till byn och hittade en mysig restaurang vid havet. Efter en god måltid blev det kaffe i Lindas lägenhet innan vi vände näsan hem igen. Vi hade några härliga dagar och det blev tomt när Hanna åkte hem. Vi är så glada och tacksamma för att hon tog sig tid att hälsa på oss.

Dagarna flyter samman, man vet knappt vilken dag det är eller vad klockan är. Några gånger har vi fått åkt hem tomhänta just för att vi inte har kollat klockan och så har det varit siesta när vi kommit till butiken. Men vi behöver motionen så det inga ledsna miner för det. Det svårt att få någon julstämning när solen skiner och det är 20 – 25 grader i skuggan. Spanjorerna är duktiga på att julpynta med mycket ljus runt palmstammar och på byggnader, vackert är det men julstämning har vi inte. Vi har haft seminarium tillsammans med alla besättningar på båtarna som ska med i Viking Explorer. Där fick vi bland annat lära oss sy i en grisfot och i en banan.

Sveinung, min bror, kom ner några dagar innan jul. Han och Linda kom till Las Palmas och vi fick en mysig dag tillsammans. Han hade även köpt en vacumpackare och tillhörande påsar med till oss. Den blev vi mycket glada för att få. Jag fick hans gamla telefon också, min egen har så dåligt batteri att den får laddas flera gånger om dagen.

Dagarna innan jul gick fort och julafton dag satte vi oss på bussen ner till Arguineguin för att fira jul tillsammans med Sveinung och Linda. Dom hade bytt lägenhet och denna var lyxigare och hade ännu bättre utsikt. Poolen och duscharna vid bassängen var uppvärmda och området var otroligt fint. Vi hade med oss ribbe, rödkål och surkål, Sveinung hade tagit med sig pinnekött från Norge. Sveinung och Linda hade hyrt bil så vi åkte runt på sydsidan, och i Porto Mogàn åt vi en underbar lunch. Vi hade många goda samtal och långa frukostar ute på verandan. Kvällarna var varma så vi kunde sitta ute och äta julmiddag. Det var så skönt att komma bort från båten och allt jobb. Vi verkligen njöt och laddade batterierna. Vi stannade tills annandag jul, Sveinung körde hem oss och vi gick genom lite saker på båten. Pratade om vilka rutiner vi skulle ha på överfarten och proviantering. Både jag och Joakim kände att nu hade vi fått ny energi och kunde fokusera på förberedelserna inför överseglingen.

Dagen efter bestämde vi oss för att det var dags att proviantera. Vi, Karl Arve, Marit och Valentin gick till Hyper Dino för att handla första omgången av mat vi ska ha med oss över Atlanten. Det tog oss tre timmar och när det var betald så körde affären ut maten till oss. Underbart att slippa bära all mat och vatten. Det dröjde innan varorna kom så vi hann både äta och vila oss innan vi skulle packa i båten. När varorna kom tog det oss tre timmar att bära ombord, tvätta av och riva av etiketter på konservburkar och stuva undan allt. Sen tog vi kvällen. Alla färskvaror handlar vi dagen innan vi seglar.

Nu när det närmar sig avfärd avslutar vi alla projekt vi har haft. I morgon kommer den nya sprayhooden, vi tvättar kläder och skriver ner allt som vi kommer på ska göras innan avfärd. Joakim hissades upp i masten för att byta en linstyrare och julen packas ner.

Vi vill passa på att önska er alla en god fortsättning och ett gott nytt år