Mindelo

Det är höga berg runt om Mindelo så vindarna får god fart mellan dalgångarna, vilket ger mycket vind i hamnen. Det är mycket drag i vattnet också, förtöjningarna får jobba hårt för att hålla båten på sin plats. Att sätta gummisträckare på repen var ganska meningslöst, en av båtarna gjorde av med 4 stycken och ett rep under tiden vi låg i hamnen.

Första dygnet efter en längre översegling brukar vi bara ta det lugnt. Äta ordentligt och ta hand om båten. Amiga var ganska smutsig efter överfarten så det första jag gjorde var att städa upp inuti. Det doftade gott grönsåpa när jag var klar. Sedan var det tvättens tur och till slut spolades sjökläderna av. Dom var vita av salt så det behövdes.I början på bryggan ligger en flytande bar, med det kreativa namnet Floating Bar. Där kan man få tillgång till deras Wifi om man köper något. Vi gick dit och köpte oss en god middag och en iskall öl på eftermiddagen. Maten var väldigt god, vi åt fisk, Wahoo med kokos och currysås och ris till. Vi gick en kvällstur på staden, det var ganska tydligt att fattigdom var en del av vardagen och att droger och prostitution var en följd av det. Vi vände snart hemåt till båten igen.

Efter en god natt sömn och en stadig frukost begav vi oss ut på upptäcktsfärd. Vi tänkte köpa ett sim-kort till telefonen så att vi hade tillgång till internet. Vi hittade det i närmsta matbutik och damen i kassan hjälpte oss med att fylla på det innan vi gav oss iväg. Det låg en fantastisk fin strand på vägen till vårat mål och vi passade på att doppa fötterna innan vi gick ut till ett gammalt fort och tittade på gamla kanoner och bostäder i bergen. På tillbakavägen passerade vi en restaurang och vi kände oss både hungriga och törstiga. Vi beställde mat och öl, kostnaden för oss tre blev ca 200 kr. Billigt och gott. Vi bjöd hem oss själva till Chansen på kaffe och då bjöd Karl Arve på cognac också. Vi har haft många trevliga kvällar ombord på Chansen. De har större båt än oss så det blir naturligt att vara i deras båt när vi umgås.

Det var helgdag här på Kap Verde på måndag så vi kunde inte klarera in hos custom förrän tisdag morgon. Vi gick i samlad trupp, vi från Amiga, Petra och Torsten från Lucky Star och Marit och Karl Arve från Chansen. Det gick rätt så snabbt att klarera in när vi väl hade hittat stället. Vi gick fel först men där var en mycket trevlig och hjälpsam man som gick med oss så vi kom rätt. Lokalbefolkningen är mycket trevliga och hjälpsamma. När vi alla hade klarerat in så var vi hungriga. Jag hade fått ett tips från Malin Oresten att äta Catchupa när vi var här. Vi såg en restaurang som hade Catchupa och det ville alla testa så vi gick dit. Det är en rätt som liknar lite på pytt i panna fast den är gjord på majs, korn, bönor och kikärtor. Den vi fick serverad hade även smält ost i mitten, stekt ägg på toppen och stekt korv bredvid. Det var så gott. Mätta och nöjda gick vi hemåt igen.

Petra frågade om jag och Marit var sugen på att gå på shopping dagen efter, och givetvis var det. Vi begav oss ut för att kolla in fisk och grönsaksmarknaden. Vilken underbar upplevelse det var att gå mellan dessa rader av bänkar där kvinnorna sålde fisken som mannen och/eller sonen fiskat tidig på morgonen. Grönsaker och frukt var nyskördat och det var en fröjd för ögat med alla dessa färger.

Petra hittade lite kläder till sig och det viktigaste av allt, en födelsedagspresent till Torsten. Han fyller år när vi är ute på Atlanten. Innan vi gick hem tog vi vägen om optikern. Marit ville prova linser som hon kunde ha när hon ska snorkla i Karibien. Hon fick gjort en syntest och så fick hon prova ett par linser under en halv timma. Marit blev så nöjd och glad att tårarna trillade nerför hennes kinder.

Det blev några trevliga dagar där vi kunde umgås istället för att pyssla med båten hela tiden. I och för sig så klarade Joakim och Sveinung hitta en bra slang till watermakern så lite båtjobb blev det. Det var inte helt lätt att få tag på trycktålig slang. När dom hittad järnaffären så hade inte dom rätt slang. Joakim försökte fråga om det fanns fler affärer som hade slang men språket gjorde att det blev problem. Då kommer det in en äldre man, han ser ut som han precis kommit från en boxningmatch, och han kan engelska. Han förklarar vad Joakim behöver och då får dom reda på att de måste gå till en annan affär. Mannen, som heter Fernando, drar med sig Joakim och Sveinung till fem olika affärer innan dom hittar rätt sorts slang. Joakim frågar vad som hänt med mannens ögonbryn, det var sytt ihop och tejpat. Fernando berättar att han var på vinden för att leta fram grejor och gick då in i en balk så hårt att han slog upp ögonbrynet med en blåtira som följd. Fernando berättade om släktingar dom mötte och hälsade på, byggnader dom gick förbi och han verkade vara kompis med alla. Joakims kort accepterades inte så då tog Fernando honom med till banken där Joakim fick ta ut kontanter. Joakim undrade vad mannen ville ha för besväret, mannen ville handla mat till sig och sin familj. Så dom gjorde, Fernando handlade mjölk, toapapper, tvättmedel och mat. Efteråt ville han ha taxi hem men då skrattade Joakim och sa att nu räckte det och tackade för hjälpen. Fernando bara skrattade och tackade så mycket han med. Sen hittade Joakim och Sveinung en affär som sålde rep så då fick dom även bytt upphalet som delvis var gått av. Joakim fick en vända upp i masten med för att kolla om allt var bra, och det var det.

Onsdagen innan vi skulle åka var alla i Viking Explorers bjudna till välkomsfest på Floating Bar. Där fick vi välkomstdrink och det bjöds på plockmat. Det blev en trevlig kväll där vi lärde känna alla lite bättre. Dagen efter skulle vi handla in färskvaror så det blev tidig kväll.

Jag, Marit, Karl-Arve, Petra och Torsten gick till marknaden på morgonen. Vi fick handlat frukt, grönsaker, ägg och lite kött. Det var väldigt spartanskt utbud på köttvaror, men fisk däremot var det mycket att välja på. Kvinnan vi handlade ägg av jublade av lycka. Marit köpte nära 80 ägg och jag 44 och det var nästan alla ägg kvinnan hade.Jag kokade en gryta på köttet, som vi skulle ha första dagen på överfarten. Sveinung och Joakim kom hem med fläskkarré som vi vaccumpackade så den skulle hålla lite längre. Dom hade även köpt två påsar med kex och lite choklad. Jag tvättade frukten och grönsakerna innan vi tog dem ombord. Tomaterna som jag köpt var gröna och det samma med bananerna. Då håller dom sig längre. Jag köpte makrill på marknaden och stekte den till lunch. Vi och besättningen på Lucky Star gick till Floating Bar på kvällen för att äta middag och göra slut på den sista lokala valutan. Besättningen på Chansen skulle äta ombord, Valentin hade köpt fisk som han skulle tillaga. Vi blev bjudna på kaffe och glass på Chansen efter middagen.

De fem dagarna i Mindelo gick fort. Plötsligt var det avresedag, den dagen vi alla längtat till.

2 reaktioner till “Mindelo

1. Nu äntligen kom jag fram till kommentaren bland all reklam som stör! Vilken resa och vilka underbara möten ni har med både fisk och folk! Fantastiskt att komma över Atlanten,vad jag förstått smärtfritt! Måste varit många tankar som fått utrymme under överfarten♥️Ni är fantastiska👍 Härligt att få följa er!!! Kram till er och ha det fortsatt gott 🥰