Atlanterhavssegling vecka 1

Ca 2 200 Nautiska mil (nm) ska vi segla.Dag 1.Vi vaknade pigga och utvilade på fredagens morgon. Vi hade bestämt med Chansen och Lucky Star att vi skulle lämna Mindelo mellan kl. 11.00 och 13.00. Kl. 11.15 släppte vi linorna från bryggan. Chansen följde efter men Lucky Star var inte riktig klar så dom lämnade en timme efter oss. Men de seglade fort ikapp oss. Vi hade bara genuan uppe och ett rev i den för att Chansen skulle hänga på. Men som vanligt blir det ganska gungit i båten när vi inte har tryck i seglen så efter några timmar släpper vi ut revet. Chansen har både genuan och storen uppe så dem hänger på. Så småningom ser vi Lucky Star med. Båtarna Svea och Läns ser vi på AIS’en, dom ligger lite längre nord än oss. Planen är att hålla sydvästlig kurs dom första dagarna och hoppas på god vind.Vi ser massor av flygfisk och ut på dagen hör vi att båten Svea har fångat en Dorado. Vi kastar i fisklinan vi med. Vi hör båtarna Svea och Läns, Roxanne och Alytes tydligt på vhf radion. Vi hör också att Almazul har fångat fisk. Då finns det hopp att vi får fisk också. På kvällen ser vi ingen andra lanternor och vi känner oss ensamma ute på havet. Månen lyser med sin frånvaro, den behagar inte titta fram förrän vid två tiden på natten. Vakterna börjar och livet ombord hittar sina rutiner och allt lugnas ner. Vi har ätit makrill från dagen innan till middag och soppa till kvällsmat. Jag har satt ett plåster bak örat, Scopoderm, som håller sjösjukan borta. Det fungerar mycket bra tycker jag.69 NMDag 2På morgonen hissar vi storen, vi har två rev i båda seglen på babord sida och gör 6 knop. Vi har sydvästlig kurs, lite vågor. Vid tio tiden är alla vakna och det morgonkaffe för vissa och förmiddagskaffe för andra. Nu när alla får sova sex timmar är vi mera utvilad på dagen och vi kan ha det trevligt tillsammans under dagen. Vi ser fortfarande massor med flygfisk, några hamnar på däck under natten så de får vi kasta i havet på morgonen. Vi har kontakt med Lucky Star via vhf radion, ibland ser vi dom och ibland inte. Chansen har vi kontakt med ibland, fast där blir mottagningen sämre ju längre bort från varandra vi kommer. Jag bakar bröd så vi har färskt bröd till frukost. Det uppskattas mycket. På förmiddagen sätter vi upp biminin för solen steker oss. Till middag värmer jag köttgryta och kokar potatis. Till kvällsmat blir det fajitasrullar med godsaker i. Vi ser massor av flygfisk hela dagen. Under natten ser vi stora områden med ”klumpar” av mareld, när vi lyser på dom så ser vi att det är bläckfisk som lyser. Så häftigt. Vi ser även små fiskar som hoppar mot ljuset på vattenytan. Vi tror i varje fall att det är fisk, svårt att se. Nattens seglats är lugn och fin med stjärnklar himmel men lite för dåligt med vind.115 NMDag 3Morgonens ljus väcker mig, det dags att gå upp och baka bröd. Jag ser att Joakim sover i andra sjökojen och förstår att klockan har passerat sju, för då är det vaktbyte och Sveinung är uppe vid rodret. Joakim har lastat ner väderrapporten och jag går in och kollar den. Det ska bli lite vind, ser att kursen är sydvästlig och det är bra. Längre söderut blir det bättre vind. Jag ropar upp Lucky Star och hör hur deras natt varit, den har varit lugn även för dom.Vid nio, halv tio vaknar Joakim. Han äter färskt bröd till frukost och vi dricker kaffe i sittbrunnen alla tre. Vi pratar om nattens segling och efter ett par timmar går jag ner för att laga middag. Idag blir det fläskkotletter, potatis och stekt lök.Jag går på min vakt efter mat och disk, Joakim kastar i fisklinan och Sveinung lägger sig för att sova en stund. Efter tre timmar går jag av och Sveinung på vakt. Vi har tretimmars vakter, men jag har bara två pass. Ett på dagen och ett på natten. Däremellan sover jag och lagar mat, bakar och skriver på bloggen. Joakim kollar över båten, fixar saker som gnisslar, hämtar väderrapporter och mailar med våra seglarkompisar, planerar våran rutt efter väderrapporten. Sveinung lär sig segla och har blivit duktig på det. Det är så lyxigt att vara tre ombord, då får vi sova på nätterna och äta gott om dagarna.Det nappar och rullen med fisklinan viner till. Joakim börjar dra in, så ser vi fisken hoppa och tappar den. Det var en Mahimahi, guldmakrill. En fisk med vackra gröna färger, det sägs att det är en mycket god fisk att äta. Det bara att kasta i linan igen och hoppas på bättre lycka.Vi hissar spinnaker för vinden är svag. Vi ser en segelbåt komma mot oss, det är en fransk båt. Den ändrar kurs och går för motor mot horisonten. Vi seglar vidare men tar ner spinnaker för natten och sätter storen och genuan på babord sida. Mörkret sänker sig och kvällsmaten blir serverat uppe i sittbrunnen. Natten blir lika lugn som föregående.123 NMDag 4Dagarna ser i stort sätt likadana ut. Jag vaknar och går upp, Joakim lägger sig och Sveinung har morgonpasset. Vissa dagar är det mulet men solen tittar fram ut på förmiddagen.Vi fiskar och tappar ytterligare en fisk. Denna dag passerar vi 30 grader och ställer tillbaka klockan 1 timma. Vi startar motoren för att ladde batterierna och så kör vi watermakern två timmar. När vi har så lite vind så laddar varken släpgeneratorn eller vindgeneratorn. Då är det bara solpanelen som ger ström under dagtid, och det räcker inte för nu är det så varmt i havet att kylen går hela tiden. Vi har 24 grader i havet och det märks i båten, det enda stället som är någorlunda svalt är på toaletten.På eftermiddagen ser jag något jag inte sett förut, vi seglar förbi en portugisisk örlogsmanet som också satt segel. Den seglar med vinden och driver med strömmen. Strax efter ser vi sargassotång driva i långa remsor.Plötsligt viner det till i rullen på fiskspöt, Joakim höjer bromsen och vi drar in lite på seglet och hoppas vi behåller fisken denna gången. Det gör vi, när fisken kommer närmare båten ser vi att det är en tonfisk. Den rör sig inte mycket. Kroken har fastnat i hjälarna och dragit loss dom så den har drunknat. Äntligen får vi fiskmiddag några dagar fram. Den väger ca 3,5 kg och är en vacker skapelse. Joakim skär den i kotlettbitar, vi får tre middagar, och jag vaccumförpackar två middagar så håller fisken sig bättre i kylen när det så varmt. Vi är strålande glad alla tre fast gladast är nog Joakim som stolt och lycklig förkynner att han aldrig fått en så stor fisk förut. Det så härligt att se en sådan glädje! Det börjar bli mörkt så vi väntar med att fiska till dagen efter.Resten av kvällen fortlöper med förberedelserna inför kväll och nattpass.133 NMDag 5Natten ger lite vind, vi seglar sakta västerut och hoppas på mera vind. Stjärnklar himmel, mycket mareld. Det kommer långa dyningar från norr på morgonen.Självklart blir det stekt tonfisk med ris och sås som är gjort på kokosmjölk och röd curry till middag denna dag. Så gott! Mätta och glada byter vi vakt, Sveinung går ner och lägger sig mens jag går på vakt och Joakim sitter och övar på sitt munspel. Han har blivit duktig på det.På eftermiddagen tappar vi ytterligare en guldmakrill, så synd för det vore gott att även smaka på en sådan. Senare på kvällen viner det i rullen igen, nu känns det annorlunda. Den är lätt att dra in. Det är en 70 cm lång och ca 4 cm hög fisk. Ser ut som en nålfisk, den har massor av sylvassa tänder så Joakim drar på sig en handske för att få loss den från kroken. Han kastar tillbaka den i havet.Det kommer en fiskebåt rakt mot oss, vad är oddsen för det? Vi har inte sett båtar på flera dagar och så kommer en båt rakt emot oss. Joakim ropar upp honom och han meddelar att han har svårt att väja så det får vi göra. Jag hör hur styrman i fiskebåten ropar ”port to port” han vill gärna ha oss på babord sida. Vi seglar förbi honom på babord sida.Den kvällen somnar jag till tonerna av Ålefiskarns Vals, som Joakim spelar på sitt trynorgel, som han kallar det.117 NMDag 6Natten blir lite orolig, lite vind gör att det blir mycket fladder i seglen. På morgonen lägger vi om seglen, storen på babord sida och genuan på styrbord med en bom som håller den på plats. Det blåser bara 9 – 10 knop. Vindrodret klarar inte hålla kursen så vi använder autopiloten istället. Motorn får gå en timma för att ladda batterierna.När det så stilla på havet passar vi på att duscha på däck, det är riktigt uppfriskande och gott. Hela besättningen luktar gott denna dag. Havsvattentemperaturen har stigit till 25 grader, nu jobbar kylen ofta för att hålla temperaturen nere.Nu är det lite besvärligare att fiska, det fastnar ofta sargassotång på kroken istället för fisk. Joakim passar på att skura sittbrunnen. Seglen fladdrar och vi hoppas på starkare vind. Vi väntar besök när vi kommer till St. Vincent av Helena och Simon. Dom kommer den 6 februari och får vi inte mer vind snart så hinner vi inte fram i tid. Jag vet att dom klarar sig och kan ta in på hotell men jag vill så gärna vara där när dom anländer. Helst skulle jag ha hunnit städa båten, tvättat kläder och bunkrat mat så vi bara kunnat gjort som vi önskat när dom anlänt. Men det inget att gräva ner sig i, vi kan inte göra något åt vinden annat än att hoppas. Sveinung ligger i kojen och läser, Joakim sitter vid rodret.Återigen somnar jag på kvällen till tonerna från Joakims munspel, men denna gången är det Pippi Långstrump jag hör.103 NMDag 7Denna natt slår vi bottenrekord i hur få sjömil vi seglar. Under 6 timmar seglar vi bara 3 distans i timmen. Det blåser bara mellan 6 och 9 knop. Men vi har sett att vindar är på väg så vi styr skutan söderut.Dagen gryr och vi seglar så sakta fram. Joakim sänder mail med våran position till sin pappa, Chansen och Lucky Star. Vi får mail tillbaka från Chansen och Lucky Star och plottar deras position på sjökortet.Det märks att det lugnare att bo ombord för vi är mer utvilad på dagarna. Det är varmt ombord, inte sällan ligger temperaturen inne i båten på runt 30 grader dagtid och 25 på natten. Joakim kör watermakern när det behövs och det känns som vi fått bra rutiner på mat och sovtider. Sista tonfisken är uppäten så nu hoppas vi på både mer fisk och mer vind.Släpgeneratorn får en del sargasssotång runt propellern och vi får lyfta upp den ideligen för att ta bort det. Till slut händer det som vi var lite orolig för, vindrodrets pendel ligger för mycket på sidan för att korrigera kursen efter en våg och släpgeneratorn fastnar i pendeln. Propellerbladen böjer sig och det blir sådan obalans i släpgeneratorn att den går inte att använda. Nu får vi starta motorn oftare för att fylla upp batterierna.Vi fiskar utan napp denna dagen. Vi drar in på kvällen för på natten behöver vi vila. Denna kväll hör jag några höga missljud från munspelet, sen blir det tyst. Kanske har han fått i en böna efter middagen som han försöker blåsa ut?94 NM