Calais och kanalfärd i Nederland.

När vi skulle lägga till kom en kille från en annan båt och hjälpte till med tamparna. Vi fick en pratstund med honom, han och hans flickvän var på väg söderut. De tänkte segla till Karibien om gränserna öppnade. Vi fick god kontakt och återigen slogs vi av hur trevligt det var att vara seglare. Vi klarerade in i marinan och sedan var det bara att hämta duschgrejer och så rätt i duschen. Underbart skönt att kunna stå stilla utan att golvet rörde sig och låta varmvatten spola över kroppen. Efteråt gick vi en promenad i staden, det var fint väder med solsken och 27 grader i skuggan. När vi närmade oss en av parkena i centrum kom ett gäng glada unga män mot oss. Det var lätt att se vad de höll på med, en svensexa. Mannen som skulle gifta sig var färgrikt målat och hade färgrika kläder på sig. Han sålde godis och kondomer. När de pratade franska med oss sa vi att vi tyvärr bara pratade engelska men då var mannen inte sen om att berätta för oss med kroppsspråket vad det var han sålde. Det gick inte att missta sig på vad han menade. Vilka härliga skratt det blev. Joakim hade lite mynt på sig så det blev godis till oss. Ett härligt möte var det. Vi vandrade runt lite i stan och parkerna, såg Winston Churchill statyen och följde vallgraven som går runt staden. Läste lite om stadens historia och njöt av att se folk och vara på land. På hemvägen stannade vi till vid en uteservering och köpte var sin öl, helt underbart i värmen. Borden stod med gott avstånd från varandra och servitören bar handskar och munskydd. När vi druckit ur gick vi hem till båten, på vägen utmed staketet som inhägnade marinan såg vi den danska båten. Den hette Evilja och var 50 fot, en jättestor båt. Killen ombord såg oss och ropade att vi var välkomna ombord på ett glas vin om vi ville. Vi tackade ja även om vi var trötta, vi skulle bara äta middag innan. Det blev en trevlig kväll och innan vi gick hem till oss kom en tjej och en kille och berättade att vi skulle säkra våra grejor på däck för det var tjuvar i området. Vi tackade för informationen. Vi avtalade att träffas igen innan Evilja skulle segla vidare. Nu skulle det bli skönt att lägga sig och sova. Det blev en lugn natt men som vanligt efter en längre seglats så vaknade vi ofta för att sedan somna om igen.

Svensexa i Calais
Lite godis och mycket skratt.
Joakim i gott sällskap av Winston Churchills statyen.
En liten paus i värmen.
Sköna dagar…

Dagen efter var vi båda trötta, så vi tog det lugnt. Joakim sov mycket under dagen medan jag läste och skurade pentryt från tak till durk. Det var stekfett och saltstänk som behövdes avlägsnas. Vi tok en promenad på kvällen och köpte oss var sin mjukglass vid ett glasskafe vid strandpromenaden. Det blev tidig kväll och denna natten räknade vi med att sova bättre.

Promenad på piren.

Vid midnatt vaknade Joakim av att han hörde något ute. Han gick upp och sköt luckan åt sidan. Där ute, akter i sittbrunnen satt två killar med luvtröjor och luvorna över huvudet, de försökte få loss våran utombordare. Joakim ropade ilsket ”vad fan gör ni?” och sedan ”vad i helvete håller ni på med?” Killarna blev så förvånade så det tog dem några små sekunder att fatta vad som hände innan de kastade sig av båten och sprang bortefter bryggan för att sedan försvinna. Joakim klädde på sig och gick efter för att se vart de tagit vägen och för att varna danskarna på Evilja om att det var tjuvar i hamnen. Tjuvarna hade mycket att göra varenda natt och de höll oss vakna. En natt vaknade Joakim av nya ljud och gick upp för att kolla om han kunde se något. Då hade tjuvarna tagit sig ombord på en belgisk båt och var i färd med att sno deras dinge. De hade hunnit så långt att dem hade sänkt båten med däverten ner i vattnet och lossat dingen från repen innan Joakim lyste på dem med våran starka lampa. Då släppte tjuvarna allt de hade i händerna och sprang fram till fören av båten och hoppade ner på bryggan och försvann. Under tiden hade belgiern vaknat och kom upp för att se vad som stod på. Med gemensamma krafter klarade Joakim och belgiern att få tag på den drivande dingen. Nästa natt var det inte mindre än sju killar som försökte stjäla en ribbåt, de hade lyft upp den till toppen av staketet för att få den över, men misslyckats och gjort hål på den så den tappade luften. Då lämnade de den vid staketet och försvann berättade personalen i marinan morgonen efter. Vi hade inte hört något för det hade pågått i en annan del av marinan. Varje natt det var fint väder var tjuvarna igång. Så när det blev regn kunde vi sova gott.

Vi beslöt oss för att segla vidare efter några dagar och gick till affären för att handla. På vägen såg vi en cykel som var fastlåst i en stolpe, cykeln var helt rensat för grejor, det var bara ramen kvar. Vi gick vidare mot affären och när vi gick in i affären stod det en ung man med en bärkasse full av varor och tittade i hyllorna, vi tänkte inte mer på det förrän vi såg att han passade på att springa ut medans grinderna och dörren var öppen. På utsidan stod hans kompis och tillsammans försvann de runt hörnet. Vi blev så överraskad att vi fick inte fram ett ljud. Vi handlade och kände båda två att det skulle bli skönt att komma sig vidare.

Bara ramen kvar.

Vi kollade broöppning och tidvatten innan vi la oss på kvällen och tidig nästa morgon kollade Joakim vädret. Det visade sig ha ändrats under natten och det skulle blåsa kuling. Då bestämde vi oss för att vänta in Lucky Star som låg utanför Roscoff. De hade frågat tidigare om vi skulle ha följe genom Kielkanalen men vi hade tänkt ta nästa väderfönster och segla upp mot Danmark, runda Skagen och segla rakt hem till Kungshamn istället. Men nu bestämde vädret att vi skulle stanna kvar så då tyckte vi att vi ändå kunde vänta in Lucky Star och ändra våran plan och istället gå Kielkanalen. Lucky Star hängde på vindarna till lågtrycket när det hade passerat och det samma gjorde vi. Vi fick en jobbig tur ut från Calais med motström och motvind. Motorn kämpade på och det gick inte fort. Vi behövde komma förbi ett grund innan vi kunde lägga om kursen och få medvindssegling längs kusten. Det tog oss en timma att komma oss ut och under tiden fick vi hålla oss undan från färjetrafiken som gick mellan Calais och Dover.

När vi äntligen kunde ändra kursen fick vi en fin segling upp till Vlissingen i Nederland. Det tog oss ca 20 timmar dit så på förmiddagen gick vi in i en mysig liten hamn för att vänta på Lucky Star som skulle anlända på kvällen. Vi fick plats längs med bryggan och bokade även plats till Lucky Star. Det kom in två båtar till och la sig bakom oss men hamnkaptenen var så schysst att han bad dem flytta sig längre bak så våra vänner kunde få plats nära oss. Det uppskattade vi. På kvällen i skymningen såg vi Lucky Star gå genom slussen och närma sig marinan. Vi gick ut och tog emot dem. Vilken gensynsglädje det blev! Så underbart att se dem igen. Jag hade lagat middag till oss på kvällen och det blev mat över som dem fick för att värma. Vi vet ju hur det kan vara att komma sent in i hamnen för sedan vara tvungen att laga mat när man är trött och sliten efter en lång seglats. Vi bestämde oss för att stanna och upptäcka Vlissingen dagen efter för sedan segla Standing Mast Route kanalerna tillsammans. Petra och Torsten hade lagt mycket energi och tid på att kolla upp vattendjup och höjd under broarna så vi också kunde gå rutten. Vi hade ju inte planerat för kanalerna och därför inte heller förberett för det.

Lucky Star.

Dagen efter tog vi det lugnt, vi duschade och åt frukost innan vi skulle gå in till stan. Petra och Torsten hade kontakt med Cross Ocean och dem meddelade att de också var på väg in till Vlissingen. På morgonen kom även dem in till hamnen och fick plats bakom Lucky Star. Så roligt att se dem igen också. Vi tog emot dem och fick en trevlig pratstund innan vi gick in till stan. Det var en fin promenad in och när vi sett oss lite om var det dags för lunch. Vi hittade en uteservering som hade glest mellan borden och fick beställd mat och dryck. Efter lunch fortsatte vi att uppleva staden en stund till innan vi begav tillbaka till båtarna. Det blev en mycket trevlig kväll i hamnen.

Vlissingen hamn.
Härlig att få umgås igen.
Mysig liten stad.

Dagen efter släppte vi tamparna från bryggan i god tid innan broöppningen. Vi skulle gå till Bruinisse med ett nattstopp halva vägen. I Bruinisse skulle vi titta på en ny båt. En Hallberg Rassy 39 fot från år 2000. Vi hade börjat fundera på att byta båt. Joakim var så trött på att laga och reparera allt som gick sönder på Amiga, vilket gjorde att vi aldrig hann med underhåll av båten. Våran plan var att fixa till Amiga och sedan sälja henne. Vi har inte bråttom med att köpa båt men denna låg på vägen genom kanalerna så vi bokade ett möte med mäklaren. Vi hade gått för motor ca halva dagen då vi kände att det luktade bränt eller varm gummi från Amiga. Men motorn tuffade på dock med en gråare rök ur avgassystemet än innan. Vi bestämde oss för att se över detta när vi kom fram. Men det varade inte länge förrän motorn började hacka och det lät som den gick på färre cylindrar. Vi hade precis passerat en broöppning vid Middelbourg då vi tappade motorkraften och vi hade ingenstans att lägga till. Vi såg en öppning i kanalen och bestämde oss för att försöka komma in till en marina som låg där. När vi svänger runt hörnet ser vi en brygga och nu går motorn på bara en cylinder. Det bråttom, precis när vi når bryggan och Joakim försöker backa för att bromsa farten så dör motorn. Jag klarar precis att hoppa ner på bryggan innan vinden vänder henne från bryggan. Snabbt lägger jag fast tampen och springer för att få fatt i aktertampen som Joakim kastar till mig, innan vinden för aktern för långt från bryggan. Det kommer en man springande från affären som ligger precis bredvid. Jag tror att han vill jaga oss bort så jag förklarar att vi har problem med motorn, men han har förstått problemet redan och vill bara hjälpa till. Det visar sig att affären som ligger där är en båtaffär…hur mycket tur i oturen kan man ha…vi blev iallafall väldigt glada. Lucky Star lägger sig utanpå oss och Cross Ocean går in i marinan och lägger sig. Torsten och Joakim viker upp tröjärmarna och börjar kolla upp problemet. Det visar sig att det vuxit på ett rejält lager med bakterier i tanken och den måste rengöras. Filtren måste bytas och ventilerna rengöras. Det blir ett mastigt jobb för dem. Jag springer fram och tillbaka mellan båten och affären för att få rätt grejor som dem behöver. När det är klart är det bara att vänta. Petra bjuder på fika i Lucky Star och det tar jag tacksamt emot. Så skönt att ha goda vänner med sig när sådant här händer. Efter några timmar går motorn som en klocka igen och vi går in och lägger oss utanpå Cross Ocean. De hadde kollat upp med marinan att det var okej att ligga tre båtar i bredd. Dagen efter bestämmer Malin och Kaj på Cross Ocean sig att segla till Willemstad för att ligga där ett par dagar och turista i staden. Det tycker vi de gör helt rätt i. Vi fortsätter till Bruinisse, men har hela tiden i tankarna en plan B om det skulle gå galet igen med motorn. Men motorn sköter sig fint och vi tuffar in i en stor hamn med fina båtar i. Vi får plats på samma brygga och efter en lång dag somnar vi tidigt. Klockan halv tio dagen efter är vi på väg för att titta på båten. Mäklaren sitter i möte men vi får nycklarna och kan kliva ombord. Båten ser jättefin ut på utsidan men vi upptäcker lite skador på relingslisten, det är ett stycke av teaklisten som gått av. När vi är klar med utsidan öppnar vi ruffluckorna och kliver in i båten. Det första som slår oss är hur smutsig båten är. Bänkskivorna har stora fläckar av utspilld kaffe ser det ut som, det ligger även annan smuts på bänkarna. Dynerna i sofforna är ljusa så det syns att de är smutsiga även dem. Båtens sängplatser är ombyggda och det ligger stora tjocka madrasser i sängarna, vad skönt säger vi tills vi upptäcker att det går inte ligga i sängerna som det tänkt. Fötterna får inte plats under skåpet som är ovanför. De som hade båten innan låg nog på tvären. Det fungerar inte för oss när vi seglar så det måste byggas om ifall vi köper båten. Annars ser båten helt okej ut, lite slitage men den är tjugo år gammal så det ju inget konstigt med det. Det vi däremot reagerar på är att det olja under motorn och det har legat saltvatten en längre tid där också för motorn har rostat i bakkanten. Vi blir eftertänksamma. När vi känner oss nöjda går vi tillbaka till mäklarkontoret och nu är mäklaren klar med sitt möte så vi kan sätta oss och prata med mäklaren. Vi får ganska snabbt en bild av förra ägaren och vi går därifrån utan den där rätta känslan. Så snart vi ätit lunch,diskat och tankat diesel så lämnar vi Bruinisse. Vi ska genom en stor sluss som är avsedd för stora pråmar. Vi kan inte gå genom slussen för fritidsbåtar för vi har för hög mast. Vi avtalar med Lucky Star att träffas på andra sidan. Vi får ligga och vänta nästan en timma innan slussen öppnar. Vi går in först och får omedelbart problem med att fästa linorna. Det långt mellan pållarna i väggen så jag når inte fram med linan. Snabba beslut måste tas så det blir att fästa linan som ett spring istället och det funkar. När vi äntligen slussat klart sätter vi kurs mot Willemstad där Cross Ocean ligger. Vi kommer fram på kvällen och Cross Ocean har frågat oss om vi vill äta ute, de sitter på en restaurang nära bryggan så vi tackar ja. Vi är så sena att köket håller på att stänga. Kaj kommer springande ut med menyerna till bryggan så vi kan beställa innan köket stänger. Det blir att snabbt lägga till och byta innan vi hastar iväg till restaurangen. Ytterlig en mycket trevlig kväll blir det. Vi hinner gå en sväng i byn innan vi lägger oss. Morgonen efter går vi en tur i dagsljus innan frukost. Det är en otrolig mysig liten by.

Broöppning.
Kanalfärd.
Lite skit i bränsletanken.

Nästa etapp blir spännande och kul. Vi ska gå genom Amsterdam under natten. Cross Ocean stannar i Gouda för att få med sig ostmarknaden som hålls där varje torsdag. Men vi går mot Amsterdam. När vi har gått genom vackra kanaler kommer vi fram till sista bron innan slussen som ska ta oss in i Amsterdam. Där får vi veta att bron inte öppnar förrän åtta på kvällen. Vi har fyra timmar att äta och vila oss på. Vi lägger till vid en läggplats nära bron och sover en stund innan jag lagar mat. När vi sitter och äter öppnas plötsligt bron och tavlan som visar öppningstiden har ändrats så det bara att kasta loss och skynda iväg. Bakom oss kommer ett helt gäng med segelbåtar som också ska genom. Vi går genom broöppningen och fortsätter någon timma tills vi kommer till slussen. Där lägger vi till på en smal väntbrygga. Nu är vi totalt tolv båtar som ska gå genom Amsterdam. Vädret är grått och regnet hänger i luften. En av de andra båtarna har redan varit i kontakt med bro och slussvakterna och han informerar att vi ska ha på en viss kanal på VHF radion från klockan tio på kvällen. Där kommer vi få reda på när slussen öppnar. Informationen kommer efter påtryckningar från andra båtar på holländska så Petra ber om att få det även på engelska. Slussen öppnar inte förrän klockan två på natten. Vi lägger oss och sover ett par timmar. När klockan är två är alla redo och går in i slussen. Det blir en magisk natt. Det är så häftigt att segla genom staden på natten, se alla fina byggnader och gator. Man kan bara gå genom Amsterdam nattetid för det så mycket trafik dagtid att det går inte stoppa trafiken för att öppna broar. När vi kommit ca halvvägs får vi stanna och vänta, båtarna som ska åt andra hållet möter oss där så vi får vänta tills de passerat. Men när de gått genom stängs bron och det blir allmän förvirring i ledet. Efter någon minut ser vi en pråm komma mot bron och då öppnas bron igen. Vi har rödt ljus så det bara att vänta. Pråmen är stor och när den närmar sig ser vi att den har fyra stycken 30 meters höga silon som last. Vi inser att vi måste flytta på oss så vi vänder och går till utloppet till en annan kanal. Flera båtar gör samma sak. När pråmen nästan har passerat oss får vi bråttom, nu lyser det grönt för oss och vi skyndar vidare. Nästa bro får vi också vänta en stund och nu börjar det regna. När vi kommit ut från sista broöppningen vräker regnet ner, men utsikten är sagolik. Det känns som att segla i en översvämmad stad. Hotell och järnvägsstationen ligger nära vattnet så det känns nästan som det är bara en trottoarkant som håller vattnet tillbaka. De andra båtarna går mot en av de många mariner som ligger vid kanalen. Vi tuffar vidare mot slussen. Där ska det finnas en brygga vi kan lägga oss vid tills det blir morgon. Kalla och frusna kryper vi ner i sängen och somnar gott. Klockan nio samma morgon är vi klara för slussning igen. Nu är målet Enkuisen och där har Joakim upptäckt att det finns en 39 fot HR till salu också. Vi tänker stanna där två nätter för vi behöver tvätta kläder och handla innan nästa etapp.

Lucky Star seglar övet en av sjöarna i kanalen.
Slussen in till kanalen i Amsterdam, klockan 02.00 på natten. Regnet hänger i luften.
En regnig men vacker färd.
Magiskt…
Mycket fint att se även nattetid.
Möte med en pråm som fraktar flera stora silotankar.
I väntan på att sista bron ska öppnas.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s