Motorproblem och fin segling

Från Amsterdam seglade vi över sjön Markemeer för att komma till Enkhuisen. När vi anländer Enkhuisen ropar vi upp hamnkontoret och hamnkaptenen kommer i dinge för att visa oss plats. Det är ganska fullt men hamnkaptenen flytter lite på en mindre båt och då kan vi få plats. Lucky Star lägger sig utanpå oss. Den lille båten som blev flyttad på var tom för folk och när det unga paret kom tillbaka till båten blev de ganska sura för att deras båt var flyttad på. De pratade med hamnkaptenen och det slutade med att den lille båten lämnade bryggan.

Enkhuisen är en mysig liten stad med pittoreska restauranger och små kanaler. Vi tar en kvällstur till hamnen på andra sidan byn och hoppas på att få en titt på nästa båt vi ska titta på, en Hallberg Rassy 39a, Mk 1. Båten har en rak akter utan badbrygga, det är både fördel och nackdel med det. Fördelen är att vindroder och släpgenerator får plats, nackdelen är att dusch och badbryggan försvinner. Vi kommer in i hamnområdet som är öppet och hittar båten, den ser mycket välskött ut på utsidan och vi gläder oss till att få se hur den ser ut inuti. Båten har även kutterstag som är löstagbart, något som vi har på önskelistan. Däcket är i gott skick och bommen är fäst längs masten, vilket jag uppskattar mycket. På våran båt ligger bommarna på däcket vilket gör det lite mer besvärligt att ta sig fram till fören när det mycket vågor. Vi går tillbaka till våran båt men först går vi runt i byn och ser oss omkring.

Dagen efter står jag upp tidigt för att hinna tvätta och torka all tvätt innan vi ska segla vidare. Cross Ocean har också kommit så nu är vi återigen samlade. Jag hinner tvätta och hänga upp till tork två maskiner med tvätt innan vi ska vara i andra hamnen för att titta på HR båten. Vi får ett trevligt bemötande av båtmäklaren och han berättar lite om ägaren till båten och varför han säljer båten. Båtägaren och hans fru har blivit upp i åren och känner att de inte riktigt orkar med att underhålla och segla så mycket, så då väljer dem att sälja innan båtens underhåll eftersätts. Båten är i mycket fint skick och vi är intresserad av båten. Mäklaren säljer gärna vår båt om vi inte får såld den i Sverige. Intresset för båtar som Amiga är stort i Nederland. Mäklaren tror att vi får såld båten inom två veckor för det priset vi begär. Vi får mycket att tänka på på väg hem till Amiga. Vi möter upp Petra och Torsten för en fika på byn för sen turista lite och handla mat inför våran vidare seglats dagen efter.

Morgonen efter seglar vi mot Harlingen, vi motorseglar en bit innan vi stänger av motorn och seglar på lätta vindar över sjön IJsselmeer. Det blir en fin tur till Harlingen. Vi får vänta en liten stund innan det dags för sista slussen. Efter slussen går vi mot hamnen och där får vi vänta på broöppning. Det är en fin och varm dag så att vänta lite gör ingenting. När bron öppnas och vi är genom ropar vi upp hamnkaptenen och får plats längst in i hamnen. Det innebär att vi kan inte lämna på morgonen som vi hade tänkt, det är ytterligare en bro och den öppnas inte förrän utpå dagen när tidvattnet är som högst. Vi anpassar oss och tackar ja till platserna. Hamnen är som en kanal, det ligger båtar längs med brygger och längst in där vi har fått plats är det y-bommar och vi lägger till med fören in mot land. Innan vi kommer till våran plats ser jag en svensk båt som jag känner namnet på, Callisto. Den båten hade vi kontakt med via messenger när vi låg i Calais. Vi ser ingen ombord men vi tänker hälsa på när vi går och betalar hamnavgiften. När vi har lagt till och fått i oss lite mat går vi ner längs gatan för att hälsa på besättningen på Callisto. Vi knackar på och en mann sticker ut huvudet ur luckan. Efter vi har presenterat oss berättar han sin historia för oss, de har minsann inte haft det lätt. Båten har han nyss köpt och på vägen hem har de blivit rånad och alla bankkort, pass och kontanter blev de av med. Båten har krånglat, mycket har gått sönder och nu ligger han där och väntar på att ge sig av igen. Han har inga pengar och behöver fylla diesel så småningom. Vi säger att vi gärna hjälper till men just i denna hamnen finns inga ställen att tanka på, vi måste gå till macken med dunkar för att fylla diesel på båtarna. Vi fattar som att det inte är någon brådska med att fylla hans båt och avtalar att träffas dagen efter. Han kommer till våran båt på förmiddagen och vi avtalar att vi ska segla tillsammans till Cuxhaven. Där ska vi tanka innan vi beger oss in i Kielkanalen. När det närmar sig broöppning är vi redo, Amiga, Lucky Star och Cross Ocean. Vi seglar förbi Callisto och ser att han är redo, motorn är igång och han ropar att han hänger på som sista båt. Vi ligger och väntar på sista broöppningen och när den öppnas går vi genom. Vi hissar segel och seglar ut mot pärlbandet av öar som vi ska passera på väg till Cuxhaven. En bit ut märker vi att Callisto inte är med, vi ropar upp Lucky Star och Cross Ocean men de vet inget. Callisto hade problem med sin fasta VHF, bara den handburna som fungerade och räckvidden på den är bara 300 m så vi får ingen kontakt med båten. Vi har ingen nät heller och att vända går inte på grund av tidvattnet. Vi funderar mycket på vad som har hänt, varför han inte kom iväg. Men vi ska snart få andre ting att fundera över på vår väg hem.

Fågelbo byggd av pinnar, gräs och plast
Amiga och Lucky Star i Harlingen
Frukost och planering
Solnedgång på väg mot Kielkanalen

Vi kommer ut på öppet vatten och vinden lägger sig mer och mer. Vi får använda motorn för att ta oss fram. Vi får en fin nattsegling trots svaga vindar men dagen efter ser vi att avgasröken har ändrat färg, den är nästan svart och vi stänger motorn omgående. Joakim felsöker och upptäcker att toppen har spruckit. Vad gör vi nu? Det känns helt hopplöst att ta sig genom Kielkanalen när vi inte har en motor som fungerar. Vi ropar upp Lucky Star att vi är tvungen att segla runt Danmark istället. Vi chansar på att seglingen ska fungera, det ska bli mera vind dagen efter. Det blir ett ledsamt farväl, Cross Ocean ligger långt före oss så de når vi inte för att säga hejdå. Joakim ropar upp kustbevakningen och berättar om vårat problem, de erbjuder sig att bogsera oss till Cuxhaven. Vi tackar nej, vi vill hem. Blir vi liggande i Cuxhaven kommer vi inte därifrån förrän motorn är fixat och det kan ta lång tid. Vi vet ju inte om den går att laga ens. Vi får ett vhfkanalnummer att ropa upp till dem som dirigerar all yrkestrafik i området. Vi måste korsa en trafiksepareringszon och med nästan ingen vind och en obrukbar motor så kommer det ta lång tid. Vi har oturen att ha hamnat där separeringszonen är som bredast också. Vi förklarar vårat problem och dem lovar att se till att vi tryggt kan passera zonen. Det innebär att lastbåtarna som kommer får stanna och vänta tills vi har passerat. Det kommer båtar och de stannar, de får vänta fyra timmar innan vi har drivit förbi…jisses, vilken tid det tar. Sent på kvällen vänder tidvattnet och vi driver mot alla fartyg som ligger på svaj mitt emellan den öst och västgående zonen. Då väcker jag Joakim och vi gör ett försök på att starta motorn för att ta oss förbi fartygen. Vi lyckas få start och klarar ta oss förbi utan någon incidenter. Hade vi inte fått start hade vi varit tvungen att få hjälp av kustbevakningen eller sjöräddningen. Vi går för motor tills vi har passerat alla fartyg och nu ökar vinden lite mer. Så snart vi passerat lastfartyg och stora kryssningsfartyg så stänger jag av motorn och vi kan segla på lätta vindar. Kryssningsfartygen som ligger på svaj har tagits ur trafik på grund av covid-19 pandemin. De har legat där i flera veckor och det ryker ur skorstenen på alla fyra fartyg.

Under natten ökar vinden och vi får äntligen fart på båten, det regnar men det välkomnar vi bara vinden håller i sig. Vi avlösar varandra och när Joakim går på så kommer en val simmande helt nära båten. Jag blir så glad att även han fick se en val på riktigt nära håll. Vi har regn och god vind tills vi når Skagens udde, då mojnar vinden något. Vi får en vacker stjärnklar natt och dey är mycket trafik utanför Hirtshals och Skagen. Nu har vi bara 34 sjömil kvar och resan börjar närma sig sitt slut, och det gör vinden med, den dör helt när vi närmar oss svenska kusten. Vi ser både Smögens vattentorn och Hållö fyr men vi ligger bara och driver med två knops fart mot kusten. Joakim går ner för att se om vi kan få igång motorn, vi har bara 15 distans kvar och vi ser att det finns sjöbris närmare land för där seglar flera båtar. Men motorn är helt död, den startar inte även om Joakim jobbar med den i två timmar. Vi ringer sjöräddningen och förbereder dem på att vi kommer behöva hjälp när vi närmar oss land. De väntar på oss säger de. Stig ropar upp oss via radion och välkomnar oss hem, han har följt oss de sista tre dygnen från Tyskland och hem på AIS’en. Efter flera timmar kommer vi så nära land att vi äntligen får vind och fart på båten. Det blir nästan en chock för oss när vi passerar Hållö. Det är så mycket båtar och vattenskotrar, folk överallt och ett fruktansvärt oljud av alla motorbåtar som flyger fram. Vi är helt klart inte vana vid motorbåtsljud och den höga farten längre.

Vi närmar oss kummeln ”byttelocket” och ropar upp sjöräddningen igen. De svarar att de har koll på oss och kommer ut för att bogsera oss till hamnen i Springet. När vi kommer fram ser vi sjöräddningen komma så då tar vi ner seglen och hänger ut fendrar och väntar till sjöräddningsbåten lägger sig bredvid oss och kastar över tjocka tampar som vi sätter ordentligt fast i Amiga. Nu bär det av i bra fart till varvet på Springet. Det känns skönt att äntligen vara hemma. Det går smidigt att lägga till och vi tackar så mycket för hjälpen innan sjöräddningsbåten åker vidare för andra uppdrag.

Hemma igen
Fina västkusten
Fin välkomst från familj

2 reaktioner till “Motorproblem och fin segling

    1. Vad roligt att höra PO, att du blev glad! Vi kommer fortsätta skriva om Amiga och hennes renovering framöver så vi hoppas du är kvar som läsare 😊. Ha nu en riktig trevlig helg, hälsa Bodil så gott.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s