Vilodag och vård av båt.

Idag hade vi sovmorgon, bilen skulle lämnas in senast klockan elva men parkeringsavgiften började vid åtta. Joakim stoppade i några mynt så vi kunde stå parkerat till tio. Vi var så sent hemma igår så vi köpte med oss hem fish and chips. Duschen fick vänta till idag på morgonen. Vi har lite dåligt med internättäckning här ibland så Eva gick in till färjeterminalen för att ladda upp gårdagens inlägg. Joakim gick till närmsta alltiallo affär och köpte en slang till bränslefiltret som sitter på värmaren i båten. Idag hade vi en städdag i båten. Eva skurade och dammsög, Joakim ordnade med hamnavgifter och en del andra praktiska saker. Under tiden Joakim var iväg och Eva städade så hörde, och kände, hon hur det skavde mot Amiga och sedan ett ljudligt plask. Hon sprang upp på däck för att se vad som hände. Där låg en segelbåt med fören mot Amiga, besättningen höll på med att få upp en man som låg i sjön. Eva höll båten från Amiga tills dom fått upp mannen och kontroll på båten. Troligvis så ramla mannen i havet när dom skulle vända i hamnen och han skulle hålla deras båt från våran båt. Allt var bra med dom alla, dom hade haft en tuff översegling med hårt väder från Norge så dom var slitna och trötta. Vi fick ju se att flytvästen fungerade som den skulle iallafall.

Vi bakade en sockerkaka som blev väldig god till nybryggt kaffe. Det blev fint och rent i Amiga och doftade nybakad, skönt. Det blev så mycket sockerkaka så vi gav våran båtgranne också, så dom hade till eftermiddagskaffet.

Meningen var att vi skulle gå på bio ikväll, men vi hade inte bokad biljetter så alla föreställningarna på Mamma Mia var slutsålda både idag och i morgon. Väl, det var inget att hänga läpp för, vi tog en sväng inom fortet som ligger här i Lerwick istället. Fortet blev byggt på 1600 talet för att skydda sig mot tyska och franska försök att occupera Shetland.

Efteråt gick vi tillbaka till båten och gjorde middag. Båtgrannen hade upptäckt att våran båt hade legat och skavt på deras båt så dom ringde sitt försäkringsbolag och meddela oss att vi fick nog stå för kostnaden. Joakim gick ner i våran båt och hämtade polermedel och vips så var skadan borta. Alla var glada och nöjda igen.

Vi har börjat kolla på vädret, när vi kan gå vidare. Som det ser ut nu så kommer inga vindar föra oss söderut till Fair Isle och Skottland. Men vi kommer få fina sydliga vindar som för oss till Stavanger och på fredag vänder vinden till nordlig riktning och då får vi fin slör ner till Danmark. Vi är sugna på att besöka Läsö när vi inte vill gå för motor till Fair Isle. Skottland ska vi ju till nästa år ändå och kanske vi kan ta Fair Isle då också. I morgon ska vi göra klar båten och förbereda oss själva för överfart på onsdag. Nu ska det bli gott att få segla igen!

Fort Charlotte.

Sockerkakan, söt och god.

Ris och chili con carne till middag.