Roly Poly

När vi startade från Lerwick kände vi oss gott förberedd. Vi hade stuvat bra och förberett mat att äta under resan. Nu börjar vi ju fatta att det ingen ide att planera för mycket för det blir ändå inte som man har tänkt. Det behöver inte bli sämre men ändå inte som man har tänkt. Det nog så med båtlivet, det ju inte alltid vi som styr utan ofta väder och vind. Eller som denna resan, plottern.

Vid denna etappens start visste vi att det kom till att vara en del vågor utepå, men vi ska ju testa även det under denna sommarens testresa så det var ju lika bra att köra på. Vi gick för motor ut genom sundet från Lerwick, inte så mycket sjö men motvind. Vi så en del lunnefåglar på väg ut, dom är för söta! När vi kom för nära så dök dom, vi fick många goda skratt. Dom dök med huvudet och vingarna först, och dom små benen och stjärten stod rakt upp ur vattnet någon sekund innan dom försvann, så gulliga. Dom var inte lika smidiga när dom landade på vattenytan heller, full fart ner och vingarna gick som trumstickor. Så ett plask ner i vattnet 😁. Stormfåglar, måsar och havssulorna landar mjukt och kontrollerat, det såg inte särskilt kontrollerat ut när lunnefåglarna landade.

När vi kom ut ur sundet hissade vi segel, svängde mot sydost och fick halvvind. Vågorna var ca tre meter höga men Amiga betedde sig mycket bra. Givetvis rullade det en hel del men Amiga tar sjön på ett lugnt och mjukt sätt. Väl, det ju så att även om båten är bra så blev Eva sjösjuk ändå. Joakim blev lite uggen men klarade sig bättre. Eva fick sitta uppe i sittbrunnen, då var det bättre än nere i båten. Dagen fortlöp ganska bra trots vågor, dom minskade ju längre ut vi kom. Tacksam för det! Plötselig så dog plottern! Joakim gjorde felsök och drog i sladdar, kopplade om och kom fram till att det möjligvis var fukt i kablarna. Vilket hade gjort så det blev kortslutning, och säkringen löste ut. Det i sin tur gjorde att gps’en slogs ut och vi kunde bara få fram kartan på plottern men ingen annan information. Så det var bara att fortsätta plotta på sjökortet, vilket vi alltid gör även om vi har plotter. Koordinaterna får vi via gps’en i navbordet, men den har vi inga sjökort på så det var bara att fortsätta på det gamla säkra viset med att plotta sjökortet varje timme. Vi beslöt oss för att gå mot Stavanger istället för Karmöy, då inloppet till Stavanger är bredare och utan holmar och skär. Vi kom till att komma till Karmöy efter mörkrets inbrott och Stavanger ligger 15 distans längre in så då ville det vara morgon och ljust när vi kom fram till hamnen.

Mot kvällen hade Eva inte fått i sig annat än lite middag och två smörgåsar under dagen så hon gick ner för att lägga sig en stund. Det fungerade jättebra. Sov gott och mådde inte så dåligt den stunden. Joakim hade god matlust och var pigg, tack och lov. Skönt att en är i fin form när den andre är risig. Eva gick upp för att ta nattpasset men Joakim var uppe och kollade till henne varje timma så att allt var bra. Under tiden Eva sovit hade vi fått ändrat kurs och nu kryssade vi. Vilket gjorde att det blev ännu mer obekvämt ombord. Senare under natten närmade vi oss en plattform som låg mitt på våran rutt, Eva fick väcka Joakim så att vi fick hjälpas åt att skota seglen så det blev pinkryss för att komma förbi den. Det ligger alltid en båt och vaktar riggen och denna började lysa med sin stygga lampa mot oss. Joakim gick ner och ropade upp båten via VHF’en och frågade om vi kunde gå så nära plattformen. Vakten sa det var okej men vi fick inte komma närmare än fem hundra meter så då fick vi starta motorn för att hjälpa till att komma förbi. Det gick bra, och Joakim kunde gå och lägga sig igen. Efter vi bytt vakter och Eva fått sovit ett par timmar så vaknade hon och kände sig pigg och glad igen. Vi fortsatte kryssa mot Stavanger och gjorde god fart, mellan 6 och 7 knop. Matlusten var inte på topp men utpå eftermiddagen blev vi hungriga och då smakade det bra med en burk kall Bullens pilsnerkorv. Vi fortsatte att plotta oss fram och när vi närmade oss Stavanger kunde vi ändra kursen till 80 grader ostlig riktning. Då fick vi halvvind och allt blev lugnare och mycket bekvämare i båten. Eva gick ner och lagade mat och vi åt med god aptit.

Vi sov i omgångar på kvällen för att vi både skulle vara vakna under natten när vi skulle navigera oss in mot Stavanger. Joakim hade laddat ner Eniros sjökort på mobilen när vi fick täckning igen så det var inga problem att ta sig in. Det blev en fantastisk rolig och härlig segling in mot Stavanger. Havet låg stilla och vi gjorde en fart på 6, 7 knop. Det började regna men vi hade bara lust att fortsätta segla för det var så fina förhållande. Att navigera på mobilen under regn var en utmaning, när skärmen blev blöt gick det inte att zooma och varje gång man skulle titta på den igen så fungerade inte fingeravtrycks igenkänningen så man fick slå in koden på telefonen. Joakim fick hämta papper och torka av både telefon och glasögon med jämna mellanrum. Fyrarna visste oss vägen in, det känns tryggt när man ser dom och dom har sina egna karaktärer så det lätt att veta var vi är. När vi närmade oss hamnen tog vi ner seglen och gick för motor. Natten blev till dag och havet låg spegelblankt. Det var inte så mycket båttrafik så det blev en enkel och lätt färd in. Vid sextiden på morgonen låg tamparna i bryggan. Gästhamnen var ganska trång men vi hittade en bra plats med y-bommar. Efter att tagit hand om Amigas segel och utrustning åt vi frukost innan vi kröp till kojs. Vi sov till klockan var halv ett, då var vi hungriga igen 😁. Nu blev det en ordentlig frukost och det bästa av allt efter en långsegling, förutom att sova, en dusch! Vi har tvättat av durken för vi hade dratt med oss in mycket saltvatten och salt samlar fukt så det gäller att få bort så mycket som möjligt. Det visade sig att alla takluckor läcker in när havet sköljs över däcket. Även att vi har tätat mellan lucka och däck så läcker det vid öppningen på luckorna. Det kostar ca hälften av vad en ny lucka koster att byta packning, och glasen är krackelerade. Frågan är om vi ska ta på oss den kostnaden att byta luckor eller bara byta packning? Det samma gäller plottern, ska vi laga eller byta ut? Plottern har varit lagat en gång tidigare av förra ägaren så det känns som det kanske inte är någon ide och kostnaden kanske blir den samma i slutändan. Många beslut att ta och dessa kostnader för oss ju inte närmare våran resa, men vissa saker måste förnyas för att resan ska bli verklighet. Även om det var både sjösjuka, fast ingen spydde, och problem med plotter så är vi helt överens om att sammantaget var det en kul och härlig nordsjökryssning. Mycket lärorikt och gav oss mersmak. Tänk om man bara hade kunnat fortsätta så som det unga norska paret gör nu, fortsätta segla i flera år. Vi ser med glädje och spänning på framtiden.

Denna gången blev inga bilder tagna, men däremot filmade vi lite med actionkameran. Hoppas vi kan ladda ner det vid ett senare tillfälle.