Hej Porto

Oj vad tiden går, nu är det ett tag sedan vi uppdaterade bloggen.

Det blev inte som vi tänkt, men nästan…

När vi lämnade Aldàn så seglade vi till en stad som heter Baiona. En mysig stad där vi handlade och förberedde oss och Amiga inför seglats till Porto istället för Lissabon. Vi ville inte missa Porto och det är vi glada för att vi inte gjorde. Vi träffade på en svensk båt, Circe, och dennes besättning Robert och hans dotter och pojkvän. De skulle också till Porto. Vi låg på svaj i bukten bredvid hamnen första natten men vi behövde både diesel och vatten så natten efter låg vi i hamnen. Det skulle bli blåsigt och regn så det kändes skönt att ligga tryggt i hamn. Mycket riktigt, det blåste rejält i byarna, flera båtar som låg på svaj draggade och fick problem att ta sig tillbaka in i bukten. En katamaran kämpade sig in i hamnen och Joakim sprang ut på bryggan för att hjälpa honom förtöja. En annan båt kämpade i flera timmar innan han klarade få upp ankaret som hade trasslat till sig, och även han kom in till bryggan för att få ordning på kättingen. Sedan la han sig längre in i bukten och det verkade gå bra. På eftermiddagen skingrades molnen och solen tittade fram. Vi begav oss in till staden på upptäcktsfärd.

Där låg ju en kopia av Christopher Columbus skepp Pinta. Hon var ett av dom tre skepp som Columbus hade med sig över atlanten, hon var även den snabbaste av de tre skeppen. De andra två skeppen förliste och Columbus kom seglande till Baiona med Pinta, Baiona var första hamnen efter han lämnat amerika.

Så snart vi fick ett väderfönster så lämnade Amiga, Circe och en fransk båt hamnen i Baiona. Vi hade beräknat ca 15 timmar till Porto så vi gick vid sju på morgonen. Vi trodde vi skulle få vind när vi kom ut på havet men så blev det ej. Vi fick gå för motor hela vägen till Porto. Så många delfiner som fanns längs Portugals kust var obeskrivligt. Vi hade en del höga dyningar och känslan när det kommer ett stim med ca 20 – 25 djur mot oss samtidigt som dyningar på 3 meter närmer sig. Ett ögonblick hade jag dessa fantastiska skapningar i samma höjd som jag satt, det var magiskt. När den ena gruppen lämnade oss kom en ny mot oss och så gick nästan hela dagen. Magiskt!

När vi närmade oss hamnen innan Porto, där vi skulle ankra, var vi tvungna att gå på utsidan en angöringsboj för stora fartyg. När vi var på utsidan av bojen stannar motorn! Nu har vi dyningar på ca 3 meter som sakta driver oss mot bojen och jag känner hur hjälpeslös vi är utan vind att sätta segel i. Joakim vet på en gång vad som är fel, han kastar sig över bränslefiltret som är tomt för diesel. Motorn har dragit in luft i systemet och behöver luftas för att få ut luften. Han sliter ner en 20 liters dunk från däck, försöker fylla sin kaffemugg med diesel utan att spilla för mycket i 3 meters höga vågor. Det går sådär. Han får fyllt filtret, instruerat mig om att sätta segel och försöka segla ut mot öppet hav och pratat med Circe som undrade vad som hände. Han slet av motorkåpan, luftade systemet och fick igång motorn, allt hände under ca 15 minuter. Circe var så snäll att de låg kvar ifall vi behövde hjälp, som tur var klarade vi oss. Nu börjar det bli mörkt och vi ville gärna vara i hamn innan det blev helt svart så det var bara att köra på och hoppas att motorn inte stannade igen. Det blev en ganska tyst och spänd resa in mot hamnen.

När vi kom in till hamnen var det fullt så vi gick ut och lade oss på svaj bakom piren tillsammans med Circe och andra båtar. Det visade sig vara Amaran och deras vänner, en amerikansk båt.

Dagen efter ropade vi upp hamnvakten och frågade om plats i hamnen, dem bad att vi skulle återkomma om någon timme. Det gjorde vi och plats fick vi. Vi, Amaran och en annan svensk båt, Wynja, gick till en lokal restaurang och fick oss en billig, mycket trevlig kväll innan dom seglade vidare dagen efter.

Porto, fina Porto som stal mitt hjärta. Det sällan jag tycker särskilt mycket om storstäder men Porto är ett undantag.

Vi fick ett tips från en tjej som jobbade i båtaffären i hamnen om att ta buss 500 in till staden. Det gjorde vi och det blev nästan som en sightseeing. Vi tok rätt buss och fick första parkett uppe på andra våning. Bussen gick längs kusten och vi hade världens finaste utsikt. När vi närmade oss staden dök små pittoreska huslängor upp. Längre in mot staden vi kom vackrare och charmigare blev det. Vi gick av bussen innan den svängde in mot centrum och strosade längs gatorna som gick längs älven. Massor av restauranger och fik var det. Atmosfären var lugn och harmonisk, kanske därför jag gillade Porto så mycket. Inne i centrum var det givetvis en högre puls men vi var så uppslukad av staden så det märkte vi knappt. Det blev en lång dag med sevärdheter, god mat, portvin och bussresor. Det blev sent innan vi var hemma och dök ner i kojen. Tidig morgon stod vi åter på busshållplatsen. Vi hade inte fått med oss bokhandeln Lello och börsen. Bokhandeln var det först kö till att köpa biljetter och sedan kö för att komma in. Vi stod säkert i kö en dryg timma, men det var det värt. Vilken arkitektur och känsla där inne.

Börsen fick vänta för vi orkade inte vänta i nästan fyra timmar på att få komma in. Det var bara guidade turer där och skulle vi ha en engelsktalande guid så gick inte den turen förrän sen eftermiddag.

Efter dessa två dagar inne i Porto fick vi börja titta på vädret och vågorna. Vi beslöt oss för att gå när vågorna lagt sig något och vinden var nordlig.

Det är fortfarande bara 18 grader i havet men lite varmare i luften, ca 23 grader. Vi vet knappt vilken dag det är och bryr oss inte så mycket om det heller. Livet är enkelt ombord på Amiga. Vi stortrivs med att få vara med varandra varje dag och att få uppleva och se så mycket på denna resan. Det känns tryggt och skönt att ha sitt hem med sig vart man än åker.

Häromdagen kom vi på att vi kom ju aldrig få semester mer och vi kommer sällan hemifrån men det får väl gå 😂😉

6 reaktioner till “Hej Porto

1. 😂😂 ja man kan se det på många sätt😄Borta bra men hemma bäst😄 Porto verkar ju jättemysigt! En plats till att lägga i önskelistan 😍 låter som ett äventyr varje gång ni seglar 😳💪🙏 Kram💟💟

Gillad av 1 person

2. Verkar vara en finfin stad,har varit i Prag i helgen och tycker arkitekturen påminner om varann. Mycke tinnar o torn o utsmyckade hus etc. Kram på er o ha de fortsatt gött😘😘😘

1. Prag ska ju vara en väldigt vacker stad, Porto var kanske inte så vacker men otrolig charmig och pittoresk. Ja, i mina ögon blev den ju vacker 😁 Härligt att ni åkte iväg och firade Conny, kan tänka mig ni hade roligt 😍 Kram på er 😘❤

3. Vilka härliga bilder och upplevelser, både lugna och stressiga situationer förstår vi, ja detta ska naturligtvis upplevas! Precis som livet🤗Kram på er och önskar er resan lika fin som hittills♥️♥️